Bereken je ideale gewicht

bereken-je-ideale-gewicht.jpg

Het hebben van een zogenaamd ideaal gewicht betekent dat je voor jouw lengte, lichaamsbouw en activiteit een gezond gewicht hebt dat dus geen negatieve invloed heeft op je gezondheid. Het is dus niet zo dat alle vrouwen van 50 jaar rond de 60 kilo moeten wegen, dit hangt namelijk vooral van je lengte maar ook van andere factoren af.

Het berekenen van je ideaal gewicht

Door het berekenen van je BMI (Body Mass Index) kun je kijken of je gewicht te laag, gezond of te hoog is. Is je score tussen de 18,5 en 25? Dan heb je een gezond gewicht. Wanneer je dicht bij de onder- of bovengrens komt moet je echter opletten dat je niet af gaat vallen of juist aan gaat komen omdat je dan in een risico zone komt.

Middelomtrek

Naast de BMI geeft ook je middelomtrek inzicht op je gewicht. Ben je een man? Dan heb je een gezond gewicht bij een middelomtrek tussen de 79 en 94 cm, voor vrouwen is dit tussen de 68 en 80 cm.

Heb gebruik van de middelomtrek als indicatie voor een gezond of ongezond gewicht heeft te maken met het feit dat buikvet het risico op hart- en vaatziekten bijvoorbeeld aanzienlijk verhoogd. Wanneer je middelomtrek aangeeft dat je overgewicht hebt, dit is dus meer dan 94 cm voor mannen en meer dan 80 cm voor vrouwen, kan het zijn dat je BMI nog net onder de 25 zit. Echter kun je dan beter toch wat af vallen, om het risico op gezondheidsproblemen te verlagen en zo gezonder te worden.

Minder risico op aandoeningen en ziektes

Als je tot de conclusie komt, na het berekenen van je BMI en het meten van je middelomtrek, dat je een gezond gewicht hebt betekent dit dat je minder kans hebt op verschillende aandoeningen en ziektes. Mensen met overgewicht hebben bijvoorbeeld een verhoogd risico op hart-en vaatziekten, diabetes en zelfs verschillende soorten kanker.Om deze risico's te verminderen is het dus belangrijk om je ideaal gewicht te bereiken door op een gezonde manier af te vallen.

Hoe blijf ik op mijn ideale gewicht?

Als je eenmaal op je ideale gewicht zit kun je hier met niet al te veel moeite op blijven door simpele dingen in het dagelijks leven te doen. Blijf bijvoorbeeld genoeg bewegen, minimaal 30 minuten per dag. Dit hoeft niet perse flink sporten te zijn, op een stevig tempo lopen telt ook mee en is vaak al genoeg. Eet gezond, veel groenten en vooral weinig verzadigd vet en suiker.

Ga voor gezonde tussendoortjes. Wanneer je namelijk een grote koek of ander tussendoortje vol suiker eet krijg je weer even energie, maar hierna zul je snel vermoeid raken en weer honger krijgen. Suiker zorgt namelijk voor nog meer zogenaamde lekkere trek. Drink veel water, dit is belangrijk voor je huid, je organen en je hele lichaam. Je hebt 1,5 à 2 liter per dag nodig om je lichaam gezond te houden.

Voel je goed in je lichaam

Je ideaal gewicht is ook hetgeen waar je je lekker bij voelt. Je moet je goed voelen in je eigen lichaam en accepteren hoe je bent. Met een BMI van 24 ben je zwaarder dan met een BMI van 19, maar misschien voel jij je daar wel veel beter bij. Zolang je gewicht geen slechte invloed heeft op je gezondheid en jij je er lekker bij voelt moet je dat proberen aan te houden. Wanneer je lekker in je vel zit is het ook makkelijker om op gewicht te blijven natuurlijk, dan heb je geen stress van een dieet en dergelijke.