Bereken je BMI?

bereken-je-bmi.jpg

BMI staat voor Body Mass Index en is een verhouding tussen je lengte en je gewicht. Deze wordt vaak gebruikt om te kijken of iemand een gezond gewicht heeft of juist te licht of te zwaar is. Je dokter kan je BMI uitrekenen maar dit kun je ook zelf doen met behulp van een applicatie of website waarop je je lengte en gewicht invoert.

Let op, sommige bevolkingsgroepen hebben een andere lichaamsbouw, bijvoorbeeld Aziaten of Hindoestanen. Denk je dat jij misschien tot zo’n bevolkingsgroep hoort? Dan kan de BMI score voor jou anders zijn, een specialist (bijvoorbeeld een diëtist) kan je hierbij helpen.

Ondergewicht

Is je BMI score lager dan 18,5? Dan spreekt men van ondergewicht. Dit is niet gezond en kan min of meer effect hebben op je gezondheid. Bij vrouwen kan bijvoorbeeld de menstruatie stoppen wanneer ze veel te weinig wegen maar ook mannen kunnen gezondheidsproblemen krijgen.

Het advies is dan ook om aan te komen tot je een gezond gewicht bereikt. Doe dit echter niet door veel te gaan snoepen of te stoppen met sporten, hierdoor zul je nog meer negatieve effecten op je lichaam creëren. Gezond aankomen is zeker mogelijk door te blijven bewegen en genoeg gezonde maaltijden tot je te nemen. Zorg ervoor dat je voldoende calorieën op een dag binnenkrijgt maar haal deze niet uit bijvoorbeeld frisdrank. Wanneer men erg zwaar ondergewicht heeft of aan een eetstoornis lijdt moet men het advies van de behandelend arts volgen.

Overgewicht

Bij een BMI score tussen de 25 en 30 spreken we van overgewicht. Dit brengt een extra risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, diabetes, gewrichtsklachten en andere aandoeningen met zich mee. Hoe hoger je BMI, hoe hoger dit risico. Het advies is om te proberen op een gezonde manier af te vallen, en om vooral niet aan te komen. Stop niet opeens met eten maar ga op zoek naar gezonde maaltijden en stop met het drinken van frisdrank en het eten van ongezonde dingen zoals snoep.

Obesitas

Bij zwaar overgewicht spreken we van obesitas, dit is bij een BMI van boven de 30. De risico’s die hier boven zijn genoemd zijn hierbij nog hoger, en ook andere klachten kunnen ontstaan zoals slaapstoornissen, kortademigheid, zware vermoeidheid en dergelijke. Wanneer je lijdt aan obesitas is het belangrijk om af te vallen, echter kun je dit het beste onder begeleiding van een arts en/of diëtist doen omdat dit op een gezonde en veilige manier moet gebeuren.

Wanneer heb ik een gezond BMI?

Met een BMI score tussen de 18,5 en 25 zit je op een gezond gewicht. Probeer dan ook op gewicht te blijven. Zit je dicht bij de 18,5, dus bij de grens van ondergewicht? Zorg er dan voor dat je niet afvalt. Wanneer je bij de grens van overgewicht zit moet je proberen om niet aan te komen. Het hebben van een gezond BMI betekent dat je (bijna) geen verhoogd risico hebt op bovengenoemde aandoeningen en ziektes. Dit is dan ook het beste voor je gezondheid.

Hoe blijf ik op gewicht?

Dit doe je door gezond te eten, niet te veel of te weinig calorieën tot je te nemen en door genoeg te bewegen. Ga je meer sporten? Dan zul je ook meer moeten eten. Zit je de hele dag op kantoor? Neem dan gezonde snacks mee zoals fruit of yoghurt. En we kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar water drinken is zeer belangrijk. Probeer minimaal 1,5 à 2 liter op een dag te drinken, en meer wanneer je ook sport.