Gezond vermageren

gezond-vermageren.jpg

Het hebben van overgewicht is slecht voor je lichaam en je algehele gezondheid. Ook is het vaak niet comfortabel om te zwaar te zijn, je kunt namelijk last van je gewrichten krijgen, sneller moe zijn, maar je ook mentaal minder sterk voelen. In veel gevallen is het verliezen van een paar kilo’s al genoeg om gezonder te worden en om lekkerder in je vel te zitten. Echter is het geen goed idee om opeens te stoppen met eten of om aan de afslankpillen te gaan. Je zult hier inderdaad snel door afvallen, maar je gezondheid zal er door achteruit gaan en je kunt je er dus nog slechter door gaan voelen. Ook ontstaat er op deze manier het zogenaamde jojo effect. Dit betekent dat je verloren kilo’s net zo snel weer terug zullen komen.

Om je extra kilo’s kwijt te raken, en deze niet terug te krijgen is het belangrijk om op een gezonde manier te vermageren. Hier zijn een aantal tips die je hiermee zullen helpen.

Vermijd dieet / vermager pillen

Zoals hierboven uitgelegd, zul je waarschijnlijk snel gewicht kwijtraken maar dit is niet gezond. Ten eerste kunnen dit soort pillen aardig wat bijwerkingen hebben en ten tweede zul je je verloren gewicht terugkrijgen zodra je stopt met het nemen van de pillen.

Stop vooral niet met eten

Wanneer je stopt met eten, of bijvoorbeeld regelmatig een maaltijd overslaat, gaat je spijsvertering en je hele lichaam anders werken. Je zult inderdaad wat vet verbranden, omdat je lichaam op zoek in naar energie die het niet via voedsel binnenkrijgt. Ook zul je op den duur spierweefsel kwijtraken en je humeur kan verslechteren, en dat wil je natuurlijk niet. Het is zeer belangrijk om goed te blijven eten, meerdere malen per dag, om je lichaam niet uit te hongeren.

Eet minder suiker

Om gezond te vermageren moet je ten eerste stoppen met het drinken van frisdrank en het eten van snoep. Dit zijn « lege » calorieën, dit betekent dat je lichaam er niets goeds aan overhoudt omdat er geen voedingsstoffen in zitten. Ook in sauzen en kant-en-klaar maaltijden zit erg veel suiker. Wil je toch af en toe een sausje eten? Doe dit dan niet elke dag, en neem maar één eetlepel bijvoorbeeld.

Eet dingen die je lekker vindt

Op snoep en frisdrank na kun je de meeste dingen gewoon blijven eten. Zelfs een frietje kan af en toe. Doe dit alleen niet te vaak en neem kleinere porties. Bijvoorbeeld één keer in de twee weken een klein frietje met een eetlepel mayonnaise kan geen kwaad. Wanneer je jezelf namelijk alles wat je lekker vindt gaan verbieden is het zeer moeilijk om het vol te houden en dit leidt vaak tot grote eetbuien.

Plan je maaltijden

Heb je ’s avonds weinig tijd en ga je daarom maar langs een fastfood restaurant of neem je een pizza uit te vriezer? Plan in het weekend alle maaltijden van de week en doe hier de boodschappen voor. Kies voor makkelijke gerechten die snel klaar zijn. Sommige kun je al in het weekend maken en dan invriezen, bijvoorbeeld een grote pan verse groenten soep. Deze hoef je alleen nog maar op te warmen en voilà, je gezonde maar snelle maaltijd!

Kip is erg gezond, dit vlees bevat weinig vet en calorieën maar erg veel eiwitten. Heb je wat tijd over? Bak dan een paar kipfilets en bewaar deze in de koelkast om de volgende dag mee naar je werk te nemen.

Kies voor gezonde tussendoortjes

Maak eens een lekkere fruit smoothie of ga voor gezonde pannenkoeken. Gezonde pannenkoeken? Ja dat kan! Meng 2 eieren en 1 banaan met een blender of staafmixer en bak hiervan kleine pannenkoekjes van zo’n 5cm doorsnede. Perfect als snack en super gezond. Geen tijd? Neem dan een lekker stuk fruit.

Drink genoeg water

Water is gezond voor je hele lichaam en is nog belangrijker wanneer je af wil vallen.

Beweeg meer

Dit lijkt natuurlijk logisch, maar toch beweegt men vaak te weinig. Ga na het eten ’s avonds een blokje lopen als het lekker weer is in plaats van tv te kijken, ga naar je werk op de fiets of ga lekker uitwaaien op het strand.