10 tips om je vetverbranding te stimuleren

10-tips-om-je-vetverbranding-te-stimuleren.jpg

Wie wilt afvallen, moet vet verbranden. Mensen die bezig zijn met afslanken, richten zich typisch op het beperken van calorieën. Bij zo’n crashdiëten verbrand je echter niet alleen vet, maar ook spierweefsel. En dat wil je natuurlijk vermijden!

Hoe slaag je er dan wel in om je vetverbranding te stimuleren? Hier kan je alvast 10 tips terugvinden.

1. Goed ontbijten

Na een goede nachtrust, moet je lichaam eerst weer op gang komen. Je metabolisme is zeer laag tijdens je slaap en die moet je zo snel mogelijk weer omhoog krijgen. Drink daarom meteen na het opstaan een glas water om je metabolisme ‘wakker te maken’. Zorg daarnaast voor een goed, evenwichtig ontbijt.

2. Gezond eten

Na het ontbijt is het belangrijk dat je heel de dag door gezond blijft eten. Eet groenten, fruit, havermout, eieren… Voeding die veel vezels of eiwitten bevatten, zijn moeilijker te verteren waardoor het lichaam harder moet werken.

Zorg wel dat je voldoende calorieën binnenkrijgt, wanneer je te weinig calorieën binnenkrijgt, gaat je lichaam zuiniger omgaan met de energie. En in die besparingmodus is het ongelofelijk moeilijk om af te vallen. Geen probleem dus met verschillende gezonde maaltijden verspreid over de dag.

3. Kleine porties eten

Je vetverbranding zal namelijk gestimuleerd worden als je veel kleine porties eet. Het lichaam is vaker bezig met het verteren wat uiteindelijk meer energie kost. Eet per dag 6 kleine maaltijden, in plaats van 3.

4. Pittig eten

Eet jij wel eens graag pittig of pikant? Goed nieuws, want pittig eten kan ervoor zorgen dat je de vetverbranding stimuleert met 20 procent. Het pittige eten zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur verhoogt, waardoor de vetverbranding wordt gestimuleerd.

5. Beweging

Vetverbranding komt natuurlijk pas echt op gang wanneer naast gezond eten ook effectief gaat bewegen. Hardlopen is een goede manier om de vetverbranding te stimuleren en om fit te blijven. Het is belangrijk om elke dag te bewegen. Dat hoeft niet altijd in de fitness of sportschool te zijn, je kan de beweging ook op verschillende manieren inplannen in je dagelijkse leven. Ga met de fiets naar je werk, neem de trap, ga eens te voet naar de winkel … Ook wandelen kan zeer effectief zijn bij het afvallen. Elke vorm van beweging is een must voor je lichaam!

6. Spieren aanmaken

Wanneer je de vetverbranding echt goed op gang wilt brengen, moet je extra spieren aanmaken. Je kan dit in de fitness doen, maar ook thuis met bepaalde oefeningen. Je spieren hebben energie nodig als je aan het bewegen bent en hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie er nodig is. Wanneer je krachttraining gaat combineren met een gezonde voeding, zal je merken dat je sneller afvalt.

7. Water drinken

Ook door voldoende water te drinken kan je de vetverbranding stimuleren. Probeer dagelijks zo’n twee liter water te drinken. De vetverbranding zal dan 3 procent sneller werken. Drink je niet voldoende? Dan zal de vetverbranding en het afvallen minder snel gaan. Ook zorgt water voor het verwijderen van schadelijke stoffen in je lichaam, door voldoende te drinken worden deze stoffen weer sneller afgevoerd.

8. Groene thee

Groene thee verhoogt het metabolisme door de enorme hoeveelheid EGCG. Dit zijn krachtige antioxidanten waardoor het lichaam 20 procent meer calorieën verbrand. Daarboven zorgt groene thee ook voor een snellere stofwisseling, het ontgift en reinigt het lichaam en bevat geen calorieën, super toch?

9. Voldoende slapen

Een goede nachtrust is zeer belangrijk om de vetverbranding te stimuleren. Als je moe bent, grijp je sneller naar ongezonde voeding en heb je geen zin om te sporten. Heb je dan toch eens slecht geslapen? Laat je dan niet meeslepen door de vermoeidheid. Ga ’s avonds op tijd naar bed, om de dag nadien weer fit te zijn.

10. Afwisseling

Richt je nooit op één specifieke oefening. Sommigen richten zich enkel op de vetverbranding van de buik door buikspieroefeningen te doen. Dit is bijna niet haalbaar. Je zal wel sterkere buikspieren krijgen, maar deze zijn verborgen achter een laag vet. Het is dus belangrijk om de vetverbranding te stimuleren in heel je lichaam, door verschillende oefeningen te doen en niet te focussen op één plaats.

Kortom, vooral voeding, voldoende slaap en beweging hebben een grote invloed op je metabolisme.  Deze 10 tips zouden je moeten helpen om je, eventueel trage, vetverbranding op gang te brengen.