7 redenen om dagelijks te wandelen

7-redenen-om-dagelijks-te-wandelen.jpg

Iedereen weet natuurlijk wel dat dagelijks wandelen bijdraagt aan een betere gezondheid. Maar dit is voor veel mensen niet voldoenden om iedere dag minimaal een uur te gaan wandelen. Als je echt een reden hebt om te gaan wandelen dan kan dit je overtuigen om toch een wandeling te gaan maken. Dit is de reden dat wij zeven redenen op een rij hebben gezet om aan te tonen waarom je dagelijks zou moeten gaan wandelen.

Afvallen zonder een dieet te volgen.

Eén van de redenen waarom je zou moeten gaan wandelen is gewichtsverlies. Je hoeft er geen dieet voor vrij te maken en alleen één uurtje per dag vrij te maken voor een wandeling. Bij een wandeling met een snelheid van vijf kilometer per uur verbrand je 260 kcal. Het is hierbij wel belangrijk dat je een uur lang de juiste snelheid aanhoud. Doe dit 365 dagen per jaar en je valt zes kilo af zonder een dieet te volgen. Doe je het vaker per dag of volg je ook nog een dieet? Dan kan je zelfs nog meer afvallen door te wandelen!

Verminder stress door te wandelen.

Stress door een hoge werkdruk? Met een wandeling ben je er direct vanaf. Een uurtje wandelen tussen de middag zorgt voor een leeg hoofd. Je merkt dit direct want ineens voel je jezelf veel beter. Je kan weer oplossingen zien voor problemen. Stress is namelijk de nummer één veroorzaker van een groot deel van onze problemen. Door ons hoofd leeg te maken kunnen we weer helder nadenken en we piekeren meteen minder. Hierdoor verbeterd de nachtrust aanzienlijk door simpel weg een uurtje per dag te gaan wandelen.

Verminder het risico op hart- en vaatziekte.

Een wandeling van een uur per dag zorgt voor een extra training voor de hartspier. Uiteindelijk verminder je zo het risico op hart- en vaatziekte. Het blijkt zelfs dat een dagelijkse wandeling beter is voor ons hart dan iedere dag een half uur hartlopen. Heb je last van een te hoog cholesterol? Deze zal aanzienlijk afnemen door gewoon elke dag te gaan wandelen. 

Bespaar geld op de sportschool.

Met een wandeling verbeter je conditie, je lichaam en uiteindelijk verlies je gewicht. Dit alles had je ook kunnen bereiken in de sportschool. Alleen met wandelen is er geen grens waar je overheen moet stappen. Je hoeft geen geld ervoor te betalen en het kan werkelijk overal. Je hebt dus geen excuses meer en er zijn geen openingstijden aan een wandeling in de openlucht.

Wandelen versoepelt je gewrichten.

Last van gewrichtspijn? Ga gewoon iedere dag een wandeling maken en je zal merken dat de gewrichtspijn afneemt. Doordat we veel zittend werk doen hebben we steeds vaker op jongere leeftijd last van gewrichtspijn. Een wandeling van een uur per dag zorgt weer voor de dagelijkse beweging die ons lichaam nodig heeft. Mocht je die tijd niet hebben dan kan een half uur al een heel verschil vormen.

Wandelen verhoogt de overlevingskansen tegen kanker.

Heb je last van darmkanker? Volgens wetenschappelijk onderzoek verdubbelen je overlevingskansen als je iedere dag een uur wandelt. Voor andere kankersoorten is nog geen onderzoek gedaan, maar de kans is groot dat een wandeling hiertegen helpt.

Verminderd de kans op alzheimer

Door dagelijks een wandeling te maken en dit jaren vol te houden is de kans op alzheimer aanzienlijk kleiner. De hersens blijven actief en gezond door een dagelijkse wandeling. De kans op alzheimer kan 20 tot 50% afnemen door gewoon een wandeling van een half uur tot een uur te maken.

Extra voordelen van dagelijks wandelen.

  • Een dagelijkse wandeling werkt tegen een depressie.
  • Verlaagt het risico op diabetes twee met 58%.
  • Helpt spieren weer soepel te maken.