Zijn rijstwafels gezond?

Zijn rijstwafels gezond?

Ontbijten met muesli, lunchen met een salade en als tip voor een gezond tussendoortje: de rijstwafel. In veel diëten kom je deze tip tegen. Maar is de rijstwafel ook echt zo gezond? Wat zit er precies in een rijstwafel en past deze nu wel of niet in een dieet?

Wat zit er in een rijstwafel?

Rijstwafels heb je tegenwoordig in allerlei varianten. Je hebt rijstwafels met smaakjes zoals kaas, paprika of zelfs karamel en chocolade. Deze rijstwafels met allerlei toegevoegde smaakversterkers en zout zijn uiteraard niet gezond. Daarom gaan we nu even uit van een naturel rijstwafel.

Een rijstwafel is eigenlijk niet meer dan gepofte rijst (meestal zilvervliesrijst) en een klein beetje zout (minder dan 1%). Qua voedingswaarde bevat 1 rijstwafel (8 gram) gemiddeld:

  • 30 calorieën
  • 0,6 gram eiwitten
  • 0,2 gram vet
  • 6,3 gram koolhydraten (waarvan 0,1 gram suiker)
  • 0,3 gram voedingsvezels

Er zitten verder geen toegevoegde smaak- geur- en kleurstoffen in, en gelukkig ook geen e-nummers.

Snelle koolhydraten

Zoals je ziet zit er weinig in een rijstwafel dat slecht voor je is of waarvan je zou kunnen aankomen. Maar veel voedingstoffen zitten er ook niet in.

De koolhydraten die erin zitten zijn ook nog eens snelle koolhydraten. Die zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerniveau. Hierdoor is je hongergevoel maar kort gestild en heb je snel weer trek. Dat is niet handig als je probeert af te vallen, want vaak pak je dan sneller iets ongezonds tussendoor om dat hongergevoel weer weg te krijgen.

Zit er gif in rijstwafels?

Ooit wel eens opgevangen dat er gif in rijstwafels zit? Niet schrikken, maar het is in feite wel waar. In bijna alle rijst zit een hele kleine hoeveelheid arseen(arsenicum). Dat is een zwaar metaal die door milieuvervuiling via het water en grond in het product komt. De stof is giftig, maar pas als je er een hele grote hoeveelheid van inneemt.

Voor kleine kinderen is die gewenste hoeveelheid natuurlijk wel lager, daarom is het verstandig kinderen niet te vaak rijstproducten te geven. Zeker niet dagelijks.

Rijstwafel of boterham

Veel mensen die proberen af te vallen kiezen voor een belegde rijstwafel in plaats van een belegde boterham. Dat is een goede manier om af en toe af te wisselen, al is het minder aangeraden om op lange termijn enkel nog belegde rijstwafels te eten.

Brood (vooral volkoren natuurlijk) bevat misschien meer calorieën maar ook veel meer vezels. Je hongergevoel blijft hierdoor veel langer weg vergeleken met na het eten van een rijstwafel.

Als tussendoortje is de rijstwafel eventueel wel een goed idee, al is dat natuurlijk sterk afhankelijk van wat je daarna gepland hebt (iets rustig of net een intensieve sportsessie). Als snack zijn fruit, rauwkost of noten ook steeds goede opties.

Veel variaties met beleg

In elk geval is een belangrijk voordeel van een rijstwafel de vele mogelijkheden op vlak van beleg. Omdat er aan een rijstwafel zelf niet zo heel veel smaak zit kan je er alle kanten mee op.

Lekker combinaties zijn:

  • Avocado met zalm
  • Groentespread en zongedroogde tomaatjes
  • Aardbeien met yoghurt
  • Pindakaas met plakjes banaan

Je ziet: je kan je rijstwafel zowel zoet als hartig beleggen. De mogelijkheden zijn oneindig!

Lekker als ontbijt of tussendoor: een rijstwafel belegd met yoghurt en aardbeien!

Variatie in wafels

Zoals reeds vermeld zijn er ook rijstwafels met verschillende toegevoegde smaken te krijgen. Misschien wel lekker, maar eigenlijk een stuk minder gezond.

Er zijn echter ook wat alternatieven op rijstwafels bedacht die wel even gezond zijn of misschien nog wel gezonder.

  • Meergranen rijstwafel
  • Speltwafel
  • Maïswafel (ook wel de popcornwafel genoemd)
  • Quinoawafel.

Iedere wafel heeft zijn eigen karakteristieke smaak.

Glutenvrij

Voor mensen met een glutenallergie of mensen die er bewust zelf voor kiezen minder of geen gluten te eten is de rijstwafel een ideale uitkomst.

De rijstwafel is glutenvrij en daarom een zeer geschikt alternatief voor een boterham of een ander glutenrijk tussendoortje.

Conclusie: gezond, maar…

Met de rijstwafel haal je in elk geval niets ongezonds in huis. Maar wil je het echt gebruiken als vervanger van brood om af te vallen dan zal je er wellicht weinig resultaat mee halen. Je zult er misschien zelfs alleen maar meer ongezonde snackbuien aan overhouden. Je zoekt dan beter een alternatief met meer vezels.

Hoef je niet af te vallen en wil je gewoon eens iets anders dan bijvoorbeeld brood? Dan is de rijstwafel een prima vervanger. Je kunt eindeloos variëren met beleg. Maar ook zonder iets erop is het een lekker krokant hapje.

Wat je in elk geval beter niet kunt doen is kiezen voor een rijstwafel met een smaakje. Klinkt allemaal heel lekker, maar gezond is het allerminst. Je kunt beter een vers paprikaatje of plakje kaas op je rijstwafel leggen in plaats van een wafel boordevol kunstmatige kleur- en smaakstoffen.

Smakelijk!