Zo herprogrammeer je je lichaam in 10 dagen

© istock

Je kent ze wel en we hebben ze allemaal: lichamelijke ongemakken. Hoofdpijn, irritatie van de huid, een dipje in de middag,… Maar wat kunnen we er eigenlijk aan doen? Velen onder ons slikken dan een pilletje, smeren een zalfje en in sommige gevallen ‘leren we er zelfs mee leven’. Dat is eigenlijk zonde, want veel van deze ongemakken zijn een rechtstreeks gevolg van wat er op ons bord ligt.

Ik ben ervan overtuigd dat je fitter en energieker door het leven gaat als je achterhaalt welke voeding bij jou voor klachten en ongemakken zorgt. Daarvoor moeten we weten welke etenswaren niet goed zijn voor ons: even alles elimineren, en dan stap voor stap voeding opnieuw introduceren of herinvoeren. In mijn nieuwste boek ‘De Lijst’ geef ik je een slim voedingsplan om je lichaam in 10 dagen beter te leren kennen.

Eliminatiedieet

Het opzet is simpel maar streng: gedurende 10 dagen ga je enkel eten wat er op De Lijst staat. Daarmee elimineer je de toxische stoffen uit je lijf. Het gaat dus om een eliminatiedieet. Daarna begint het herprogrammeren en ga je stap voor stap de voedingsmiddelen introduceren en kan je zien welke je energie geven en welke je net neerslaan. Zo bouw je op naar een voedingspatroon dat zorgt voor een lagere ontstekingsgraad en jou beter en energieker doet voelen. De Lijst volgen zal de eerste dagen niet altijd even makkelijk zijn, maar na een week voel je gegarandeerd het verschil.

‘De Lijst’ is naast een boek vooral een oproep: leer je eigen lichaam kennen en pak de dieperliggende oorzaak aan van je symptomen. Dat is het grootste cadeau dat je jezelf kan geven. Enkele producten die geschrapt worden, zijn bijvoorbeeld: gedroogd fruit (omwille van de toegevoegde suikers), rood vlees (ontstekingsbevorderend), charcuterie (omwille van de additieven), alcohol, frisdranken, enzovoort. In het boek beschrijf ik stap voor stap welke voedingsmiddelen je het best schrapt en hoe je zo’n eliminatiedieet het best aanpakt.

Ik geef toe dat tien dagen eigenlijk te kort is. Wanneer we in de praktijk mensen assisteren met een eliminatiedieet doen we dat vaak langer. Maar tien dagen volstaan wel om je te doen voelen dat het zin heeft en je zal wel al enkele zaken bij jezelf opmerken: minder gewrichtspijn, minder vermoeid, een heldere geest… Je kan zelf beslissen hoe lang je dit doet. Je hoeft uiteraard niet alles permanent te elimineren. Vaak volstaat het om enkele voedingsstoffen te weren. Dit leer je als je je symptomen tijdens de herintroductiefase goed opvolgt.

Wat na die eerste 10 dagen?

Na het eliminatiedieet van 10 dagen is het niet de bedoeling om als de bliksem elk van de geschrapte eetwaren weer in je voedingspatroon op te nemen. Om te weten welk effect iets heeft op je lichaam, introduceer je één voedingsmiddel per keer, en geef je het ook enkele dagen de tijd om te zien wat er gebeurt.

Je doet dus de ‘one food at a time’-approach. Je eet iets, en wacht af wat het doet met je lichaam. De volgorde van die re-introductie doet er niet echt toe. In ‘De Lijst’ geef ik gedetailleerd weer hoe je dit het best aanpakt.

Dr. Servaas Bingé is arts-ondernemer en werkt heel gefocust rond preventie. Hij is bovendien de hoofdarts van wielerploeg Lotto-Soudal. In september 2017 bracht hij vanuit die ervaringen als huisarts en sportarts het boek ‘Nooit meer naar de dokter’ uit. In oktober 2019 verschijnt zijn nieuwe boek ‘De Lijst.