7 tips om actief te blijven met ongewenst urineverlies

In België kampen maar liefst 600.000 mensen met vervelende blaasproblemen. Uit onderzoek blijkt dat vooral mannen tussen dertig en veertig er zich over schamen. Ze voelen zich niet goed in hun vel waardoor hun sociaal leven op een laag pitje komt te staan. Deze groep denkt dat er weinig of niets aan ongewenst urineverlies te doen valt, maar het tegendeel is waar.

Wij sommen zeven tips op die helpen om actief te blijven met ongewenst urineverlies. 

1. Drink voldoende water

Velen denken dat ze minder last zullen hebben van urineverlies als ze minder water drinken. Dat is helaas een foute redenering. Wie te weinig drinkt, irriteert zijn of haar blaas waardoor het probleem alleen maar erger wordt.

Wij raden je aan om minstens 1,5 à 2 liter water, verspreid over de dag, te drinken. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om bij elke maaltijd of bij tussendoortjes één à twee glazen te drinken.

2. Bekijk op voorhand waar er toiletten zijn

Het is altijd slim om even na te gaan waar de toiletten zich precies bevinden op je bestemming. Zo kan je perfect inschatten hoeveel tijd je nodig hebt om er te geraken. Dat geeft je gemoedsrust.

3. Doe beroep op een hulpmiddel

Vandaag vind je een resem aan subtiele incontinentieproducten op de markt die zowel mensen met licht als zwaar urineverlies helpen. Vraag hier een gratis TENA Men-proefpakket aan en ontdek welk hulpmiddel jou het meeste comfort biedt. Het pakket wordt heel discreet aan huis bezorgd.

4. Train je bekkenbodemspieren

Wat kan helpen bij urineverlies is het trainen van de bekkenbodemspieren om je blaas onder controle te krijgen. Span je bekkenbodemspieren aan, hou ze zes tellen vast en laat ze in drie stappen los. Wie moeite of pijn ondervindt, kan op weg geholpen worden door een kinesist of huisarts.

5. Blijf bewegen

Bewegen levert iedereen gezondheidswinst op. Probeer het aantal uren stilzitten te beperken. Wie op regelmatige basis matig intensief beweegt, plukt daar op lange termijn zowel op fysiek als mentaal vlak de vruchten van. Het maakt je stressbestendiger, positiever en zorgt ervoor dat je je beter in je vel voelt. 

6. Vermijd triggers

Cafeïnehoudende drankjes en alcohol bevorderen de aanmaak van urine. Drink cola, koffie, thee, energiedrankjes en alcohol dus met mate. Tussendoor telkens twee glazen water drinken, kan hierbij helpen. Zo drink je minder alcohol of frisdrank én meer water, twee vliegen in één klap dus.

7. Neem je tijd

Haast en spoed is zelden goed. Neem je tijd voor een toiletbezoek. Hoe leger je blaas is, hoe langer het duurt voordat je opnieuw moet plassen. Ga verder ook zo snel mogelijk naar het toilet wanneer je voelt dat je blaas vol zit. Je plas lang ophouden is niet goed.