Op stap met ongewenst urineverlies: de beste tips

Maar liefst 15% van de Belgische bevolking heeft te maken met blaasproblemen. Onder hen ook heel wat mannen tussen dertig en veertig jaar.

Op die leeftijd al maken hebben met urineverlies, is in hun ogen vaak schaamtelijk. Ze passen hun leven aan in plaats van hulp te zoeken. Ze stoppen met voetballen, gaan niet meer mee op café met hun vrienden en schamen zich voor hun vrouw. Dat allemaal uit schrik voor een ongelukje.

Met de juiste aanpak kan men zich nochtans optimaal beschermen tegen ongewenst urineverlies.

Vijf to do’s voor een ontspannen uitstap

Natte plekken op je kleding of vervelende geurtjes is het laatste wat je wilt als je op stap bent. Wij delen graag vijf tips die ervoor zorgen dat ongewenst urineverlies je leven niet overneemt.

Ga naar het toilet voor vertrek

Ga voordat je de deur uitgaat preventief naar het toilet. Dat geeft je vertrouwen. Neem ook rustig je tijd om je blaas volledig te legen. Ontspan je bekkenbodemspieren en probeer niet te persen of je buikspieren op te spannen. Laat het allemaal zo natuurlijk mogelijk verlopen. Plas ook in één stuk door. Onderbrekingen werken incontinentie in de hand.

Wees voorbereid

Ga je eten in een restaurant waar je nog nooit geweest bent? Ga bij aankomst onmiddellijk op zoek naar het toilet zodat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Of staat er een dagtrip op de planning? Zoek dan op voorhand op waar je naar het toilet zult kunnen gaan.

Vermijd triggers

Cafeïne en alcohol werken de productie van urine in de hand. Probeer dus zo weinig mogelijk thee, koffie, cola, energiedrankjes en alcohol te drinken. Alles kan en mag maar met mate.

Neem bescherming mee

Er is een ruim aanbod aan producten die ontworpen zijn voor urineverlies op de markt. Merk op dat maandverbanden voor vrouwen niet geschikt zijn. Die zijn niet gericht op het opvangen van urine waardoor je kans loopt op een blaasontsteking. Vraag een gratis TENA Men-proefpakket aan en ontdek welk product jou het meeste comfort biedt.

Drink water

Een reflex die mensen met blaasproblemen hebben, is veel minder water drinken. Dat raden wij ten strengste af omdat dan je urine geconcentreerder wordt en dat kan weer leiden tot ontstekingen. Het is  belangrijk dat je 1,5 à 2 liter water, verspreid over de hele dag, tot je neemt.

Extra aandachtspunt: gezond gewicht

Merk op dat mensen die overgewicht hebben meer risico lopen om ongewenst urineverlies te ontwikkelen. Obesitas verhoogt nu eenmaal de druk in de buik en op je blaas. Zorg dus dat je een gezond gewicht hebt.

Is dat niet het geval? Combineer een gevarieerd, evenwichtig voedingspatroon met een dagelijkse portie lichaamsbeweging. Op een gezonde manier vermageren doe je door minder energie op te nemen dan je verbruikt. Leer gezonde voedingsgewoontes aan en leef er ook naar. Alleen zo kan je ook op lange termijn het hoofd bieden aan blaasproblemen.