8 manieren om je in no-time weer happy te voelen

8-wetenschappelijke-manieren-om-je-no-time-weer-happy-te-voelen.jpg

Vandaag is het Blue Monday ofwel de meest deprimerende dag van het jaar. De feestdagen zijn nu immers al even geleden, van de voornemens die we toen maakten is nog niet veel van huis gekomen en het is ook nog wel even wachten op wat warmer weer en vakantie.  Genoeg redenen voor de Britse psycholoog Cliff Arnall om deze derde maandag van januari tot de meest deprimerende dag van het jaar uit te roepen.

Het is niet helemaal duidelijk of zijn claim ook wetenschappelijk onderbouwd is, maar omdat we liever het zekere voor het onzekere nemen zetten we toch een aantal tips om van een mogelijk dipje af te raken op een rij! 

1. Snuif bepaalde geuren op

Uit wetenschappelijk onderzoek is vast komen te staan dat je door de geur van een mandarijn of vanille op te snuiven, je al snel weer happy zult voelen. Op sombere momenten kun je dus een mandarijn eten of bijvoorbeeld een vanille geurkaars branden. De geur van vanille zal je bovendien ook nog eens meer ontspannen laten voelen. Natuurlijk is een kaarsje branden ook heel gezellig en romantisch. Win-win!

2. Wandel op een blije manier

Om je in een oogwenk weer happy te voelen, hoef je alleen maar een zogenaamde”happy walk” te doen. Dit wil zeggen dat je, in plaats van met je voeten over de grond te slepen en met een gefronst gezicht rond te lopen, rechtop gaat staan met je borst vooruit en je schouders naar achteren. Vervolgens loop je met een klein hupje. Hierbij moet je er wel voor waken dat je dit niet overdrijft omdat je omgeving dan zou kunnen denken dat je nodig moet plassen. Door op deze manier een wandelingetje te maken zul je je al snel weer blij voelen.

3. Kies voor de kleur groen

Wanneer je een dipje hebt, kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld de achtergrond van je beeldscherm van je smartphone, tablet of computer te veranderen. Door voor een groene achtergrond te kiezen, in plaats van de laatste selfie die je hebt gemaakt, zul je je al snel weer gelukkig voelen. Groen is immers de kleur die geassocieerd wordt met gevoelens van blijheid, hoop, vrede, steun en opwinding. Het uitzicht op een mooie groene omgeving, met veel gras, bomen en struiken, kan uiteraard een vergelijkbare uitwerking op je gemoed hebben.

4. Opruimen maakt happy

Op het moment dat je je niet happy voelt, zal het helpen om niet alleen in je hoofd orde op zaken te stellen, maar ook in je directe omgeving op te gaan ruimen. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met het opruimen van je werk- of studieplek. Een rommelige omgeving zorgt immers voor stress en spanningen. Door alles op te ruimen zal je humeur zeker een boost krijgen omdat je lekkerlijk meer ruimte maakt voor extra positiviteit in je leven.

5. Praat met je moeder

Door met je moeder te praten, in levenden lijve of via de telefoon, zul je je snel gelukkiger voelen. De stem van je moeder horen zal ervoor zorgen dat je stressgevoel afneemt en dat het gelukshormoon oxytocine aan wordt gemaakt. Dat bleek alvast uit een onderzoek waarbij vrouwen opzettelijk erg gestrest werden gemaakt en vervolgens hun moeder kregen te spreken of te zien. Een telefoontje met je moeder heeft als effect dat je stresslevel afneemt en staat dan ook gelijk aan een knuffel van haar in werkelijkheid.

6. Knuffel met je huisdier

Als je je even wat minder happy voelt, kan een knuffelmoment met je huisdier hier al snel verandering in brengen. Vaak is het al voldoende om naar je dier te kijken om je beter te voelen. In de regel zal er namelijk dan al een lach op je gezicht verschijnen. Na een knuffel met je huisdier zal je sombere gemoed dan ook verdwijnen als sneeuw voor de zon.

7. Luister naar vrolijke muziek

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je je door het horen van vrolijke muziek ook vrolijker zal voelen. Dat in tegenstelling tot bij tragere muziekstukken zonder opzwepend ritme. Van dergelijke nummers ga je je doorgaans alleen maar somberder voelen. Om weer happy te worden is het dus altijd handig om wat vrolijke deuntjes bij de hand te hebben.

8. Bereid je favoriete voedsel

Je lievelingskostje kun je het beste bewaren voor een speciale gelegenheid. Zo bleek bijvoorbeeld uit wetenschappelijk onderzoek dat je extra happy wordt van chocolade eten als je al een week niet van het lekker gesnoept hebt. Doordat je kunt uitkijken naar je favoriete voedsel zul je je op slag al wat vrolijker voelen.

Komaan, let’s beat Blue Monday!