Belangrijk: de rol van je armen tijdens het lopen

© istock

Heb je ooit al eens proberen lopen zonder je armen te bewegen? Het voelt vreemd en inefficiënt aan en het wordt zelfs lastiger. De armbeweging tijdens het lopen is namelijk een belangrijk onderdeel binnen deze sport. En omdat het lijkt alsof je benen al het werk doen, wordt het bovenlichaam vaak vergeten. Toch kan het niet trainen van je bovenlichaam progressie in de weg staan.

Voorwaartse impuls van heupen, benen en voeten

Theoretisch houden we onze elleboog in een hoek van 90° tijdens het lopen. Als deze hoek te spits wordt, remt ons dit af. Bij een stompe hoek wordt de ‘lastarm’ te lang en levert dit een neerwaartse druk op. Die is niet evenredig met de voorwaartse beweging die we beogen tijdens het lopen. Gevolg is dat ook dit een remmend effect zal hebben.

Dit optimaliseren tijdens een training is niet moeilijk. Hou de ellebogen altijd mooi in een hoek van 90°. Roteer soepel vanuit de schouders en trek je ellebogen altijd mooi naar achter. Het is deze achterwaartse beweging die de voorwaartse beweging accentueert.

Invloed op loopsnelheid en -efficiëntie

De loopsnelheid is bepalend voor de manier waarop je armen zich moeten bewegen. Zo is de ideale armbeweging voor een sprinter anders dan die voor een langeafstandsloper. In het algemeen geldt de volgende regel: hoe korter de afstand, hoe belangrijker de impuls van de armen voor het ontwikkelen van hoge snelheid. En hoe langer de afstand, hoe belangrijker de armen worden tijdens de ontspanningsfase.

Praktisch gezien houden we de armen in dezelfde houding zoals hierboven beschreven. Hoe sneller je deze zal roteren rond de schouder – en hoe sneller de achterwaartse beweging met je armen – hoe meer je loopsnelheid zal toenemen. Snelheid creëren doe je niet vanuit de benen maar vanuit de armen. Dit kost je ook geen extra energie en zal zorgen voor een meer efficiënte manier van lopen.

Je armbeweging tijdens het lopen, en looptechniek in het algemeen, is van cruciaal belang op het vlak van comfort, efficiëntie, snelheid, blessurepreventie,…. De beste raad die ik kan geven: laat je goed begeleiden door iemand met kennis. Doe de analyse van jouw techniek en optimaliseer deze. Een goede looptechniek is een garantie voor een betere prestatie.

Jens Declerck is sportkinesitherapeut in het Gentse en werkt ook als praktijkassistent aan de UGent.

Gesterkt door zijn verschillende professionele ervaringen én zijn grote passie voor de loopsport, richtte hij Looprevalidatie Gent op.

Zijn missie? Lopers op een kwalitatieve manier te begeleiden naar een pijnvrij en duurzaam lopen. Door in te zetten op preventie en, waar nodig, ook de geschikte vorm van revalidatie.