Buikpijn na het eten

buikpijn-na-eten.jpg

Om door de dag heen goed te kunnen blijven functioneren is het belangrijk om dagelijks voldoende en gevarieerd te eten.

Tijdens de vertering van het voedsel maakt het lichaam enzymen aan. Zij helpen de vertering te versnellen. Er bestaat echter een grote groep mensen die een tekort heeft aan deze enzymen, waardoor verschillende soorten darmklachten ontstaan. Deze darmklachten kunnen zorgen voor vervelende buikpijn nadat je net gegeten hebt. Niet alleen kan dit je productiviteit gedurende de dag negatief beïnvloeden, ook gaat het vaak om een pijnlijk en ongemakkelijk gevoel dat enige tijd aanhoudt.

Voorbeelden van darmklachten als gevolg van een tekort aan digestieve enzymen zijn:

  • Winderigheid
  • Een opgeblazen gevoel
  • Ernstige buikkrampen
  • Slaapproblemen
  • En misselijkheid.

Het is van de aard van het tekort aan enzymen afhankelijk, in welke mate deze klachten op zullen spelen.

Tips om buikpijn na het eten te voorkomen

Een gezond spijsverteringsstelsel helpt het lichaam de voeding af te breken tot componenten die kunnen opgenomen worden door deze cellen. De meeste jonge mensen beschikken over alle nodige verteringsenzymen om hun voedsel probleemloos om te zetten in vitale eiwitten, vetten en koolhydraten.

Naarmate je ouder wordt begint het verteringsproces minder goed te werken, omdat het lichaam dan minder verteringsenzymen aanmaakt. Niet alleen oudere, maar ook jongere mensen kunnen hier enorme last van hebben.

Om de buikpijn na het eten te verminderen, kun je proactief verteringsenzymen innemen in supplementvorm bij de maaltijden. Deze verteringsenzymen bevorderen de spijsvertering, waardoor buikkrampen en misselijkheid in de toekomst voorkomen zullen worden. Het is overigens niet per definitie zo dat buikpijn na het eten veroorzaakt wordt door een tekort aan digestieve enzymen. Ook mensen die kampen met voedselintoleranties zijn gebaat met dergelijke verteringsenzymen: hoe beter hun voedsel verteerd geraakt, hoe minder irritaties het zal opwekken op welke plek dan ook op de spijsverteringsweg.

Ook wanneer je veel water, frisdrank, verse vruchtensappen of andere dranken bij je eten drinkt, kan de buikpijn opspelen. Dergelijke dranken zorgen voor het verdunnen van het maagzuur, waardoor het voor het lichaam lastiger wordt om het voedsel te verteren en de bouwstoffen dus minder goed worden opgenomen. De bouwstoffen zullen gaan gisten, waardoor de krampen en winderigheid kunnen ontstaan.

Buikpijn bij specifieke gerechten

Wanneer je de buikpijn na het eten vooral hebt bij het eten van specifieke gerechten, kan het zijn dat je lichaam slecht reageert op bepaalde voedingsmiddelen in het gerecht. In dit geval spreken we van voedselintolerantie. De precieze oorzaak van voedselintolerantie is vaak moeilijk te achterhalen! In sommige gevallen kan er wel een specifieke oorzaak worden aangewezen. Denk bijvoorbeeld aan lactose-intolerantie,wat veroorzaakt wordt door een tekort of de afwezigheid van het enzym lactase. Lactase zorgt ervoor dat je lichaam lactose af kan breken, wat in dit geval dus niet lukt.

Klik hier voor meer info. »