Een slechte vertering: wat te doen?

slechte-vertering-wat-te-doen.jpg

Veel mensen hebben regelmatig last van buikkrampen, misselijkheid vlak na het eten. Er zijn verschillende oorzaken te bedenken voor dergelijke symptomen, maar in veel gevallen ligt de oorzaak bij de spijsvertering.

Op het moment dat de spijsvertering niet goed werkt kan het voedsel niet volledig worden afgebroken in het lichaam. Het afbreken van voedsel is noodzakelijk om de belangrijke voedingsstoffen uit het voedsel te kunnen halen en op te kunnen nemen in het bloed. Als gevolg van het overgebleven voedsel blijft een deel van het voedsel onbewerkt, waardoor dit zal gaan gisten. Dit proces zorgt er vervolgens voor dat je last kunt krijgen van winderigheid of buikkrampen. Het is van de aard van het spijsverteringsprobleem afhankelijk, in welke mate je last zal krijgen van de symptomen die bij dit probleem horen.

Tip: denk je zelf ook last te hebben van een spijsverteringsprobleem? Bezoek je huisarts om de oorzaak van de buikkrampen of misselijkheid te bespreken.

Oorzaken slechte vertering

Maar liefst 1 op de 5 mensen heeft geregeld last van darmklachten. Naast obstipatie, buikpijn na het eten en diarree is ook brandend maagzuur een veel voorkomende klacht.

Dit zijn de mogelijke symptomen van spijsverteringsproblemen:

  • Opgeblazen gevoel
  • Winderigheid,
  • Diarree,
  • Krampen,
  • Brandend maagzuur,
  • Misselijkheid,
  • Vermoeidheid,
  • Voedselallergie,
  • Chronische darminfecties,
  • Verlaagde weerstand,

Je spijsvertering is een ingenieus systeem, dat er zelf voor zorgt dat je darmflora in balans blijft. Nochtans is je spijsverteringsstelsel heel kwetsbaar en kan het op verschillende manieren verstoord raken. Veel voorkomende oorzaken van een niet goed werkend spijsvertering zijn een ongezond eetpatroon, stress, voedselallergie of intolerantie en hormonen.

1. Ongezond eetpatroon

Bewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak koolhydraten, transvetten, kunstmatige zoet-en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Deze bevatten maar weinig gezonde voedingsstoffen. Veel mensen houden hier geen rekening mee en halen hun meeste dagelijkse calorieën uit bewerkte voedingsmiddelen met een lage voedingswaarde. Wie te veel bewerkte voeding, granen en suikers eet voedt daarmee ook de slechte bacteriën en schimmels in het lichaam die daardoor de mogelijkheid krijgen om zich snel te vermenigvuldigen. Dit kan een disbalans in de darmflora veroorzaken waardoor ook het risico op gewichtstoename en obesitas toeneemt.

2. Stress

Ontspanning speelt ook een belangrijke rol bij het verteren van je voeding. Spanning en stress hebben invloed op de neurotransmitter acetylcholine en een tekort aan maagzuur kan daarvan het gevolg zijn. Stress heeft ook een belangrijke invloed op het milieu in de darmen. Zodra je last hebt van stress zal de zuurtegraad (pH-waarde) in je spijsverteringskanaal veranderen.

3. Voedselallergie en intoleranties

Er zijn veel mensen die gevoelig zijn voor bepaalde voedingsmiddelen of last hebben van een voedselallergie of – intolerantie zonder dat ze het zelf weten. Onderzoekers van de ‘University of Michigan School of Public Health’ vermoeden dat de moderne hygiëne en het gebruik van antibacteriële producten hier een rol spelen. We worden te weinig blootgesteld aan goede bacteriën die ons beschermen tegen allergieën en overgevoeligheidsreacties.

4. Hormonen

In het algemeen hebben vrouwen tot wel 3 keer meer last van spijsvereringsproblemen dan mannen. Uit diverse onderzoeken is reeds gebleken dat de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron een invloed hebben op de darmflora. In de 2 weken voor de menstruatie hebben veel vrouwen last van een opgeblazen gevoel en vaak vlak voor de menstruatie komen daar nog andere spijsverteringsklachten bij. Dat komt omdat de spijsvertering in de aanloop naar de menstruatie vertraagd wordt. Na de overgang hebben vrouwen vaak langere perioden last van een opgeblazen gevoel. Dat duidt op een sterk verband tussen de afname van vrouwelijke hormonen en spijsverteringproblemen.

Een mogelijk oplossing

Voor een optimale spijsvertering is het belangrijk dat je voldoende ‘goede bacteriën’ in je darmen hebt. Deze bacteriën zijn noodzakelijk omdat ze kwaadaardige indringers buiten houden en je lichaam gezond houden. Daarnaast ondersteunen ze je immuunsysteem in het algemeen, maar ook specifiek je darmen.

Enzymen zijn eiwitten die chemische reactie in onze cellen kunnen versnellen. Ze optimaliseren o.a. het natuurlijke reinigingsproces en de spijsvertering in het lichaam.

Er zijn erg veel mensen die niet over voldoende digestieve enzymen beschikken om al het voedsel af te kunnen breken. Door meer enzymen via voedingssupplementen in te nemen wordt je lichaam ontlast en kan een groter deel van het voedsel verteerd worden