Hoe lang mag je onder de zonnebank liggen?

hoe-lang-mag-je-onder-zonnebank-liggen.jpg

Veel mensen vinden het heerlijk om te zonnen: in de buitenlucht maar ook onder een zonnebank. Toch weet niet iedereen hoe je dit op een verantwoorde manier kunt doen. De tijd die je verantwoord onder een zonnebank mag liggen, is niet voor iedereen gelijk.

Als richtlijn kun je echter aanhouden dat een half uur per week zonnen onder de zonnebank weinig negatieve gezondheidseffecten met zich mee zal brengen. Tijdens je verblijf onder de zonnebank zal je lichaam zelfs overgaan tot de aanmaak van extra vitamine D. Zeker op momenten dat je lichaam weinig straling van de zon ontvangt, zoals in de wintermaanden, kan zonnen onder een zonnebank een goede oplossing zijn.

Zonnen onder een zonnebank is, net zoals het zonnebaden in de buitenlucht, alleen ongezond als je geen maat weet te houden.

Een half uur per week

De tijd dat iemand verantwoord onder een zonnebank plaats kan nemen, hangt af van de persoon, maar eveneens van het type zonnebank dat wordt gekozen. Je kunt echter altijd als leidraad aanhouden dat een half uur per week onder de zonnebank liggen als gezond mag worden beschouwd voor veel mensen. Uiteraard kun je deze tijd ook verspreiden over twee of drie kortere sessies onder een zonnebank.

Wanneer je daarentegen te lang onder een zonnebank gaat liggen, verhoog je het risico op huidkanker.

Een half uur per week gebruikmaken van een zonnebank biedt echter vaak alleen maar voordelen voor je gezondheid. Zo kun je bijvoorbeeld beter ontspannen als je op deze manier ligt te zonnen en ben je doorgaans beter in staat om spanningen en stress het hoofd te bieden. Door wekelijks één of twee keer te zonnen zal de doorbloeding van je lichaam ook verbeteren en zal de aanmaak van vitamine D toenemen. Extra vitamine D in je lichaam zorgt ervoor dat je minder snel bepaalde kankersoorten en een aantal andere ziektes gaat ontwikkelen.

Geleidelijk verlengen van de zonnesessies

Het is zeker niet aan te raden om direct een half uur onder de zonnebank te gaan liggen. Dit geldt zeker als je huid erg licht van kleur is. In tegenstelling tot wat veel mensen nog altijd denken, kun je namelijk ook onder een zonnebank fors verbranden. Verbranden, en zelfs al het rood worden van je huid, door de zon of een zonnebank is juist wel schadelijk voor je gezondheid. In het begin doe je er dan ook verstandig aan om niet langer dan een paar minuten per sessie te gaan zonnen.

Indien je een professionele zonnestudio bezoekt, waar je kunt kiezen uit diverse soorten zonnebanken, dan kies je het beste een lichte bank, zoals een zogenaamde voorbruiner of pigmentbank. Verder moet je je goed beseffen dat er enorme verschillen bestaan tussen het zonnen in een professionele zonnestudio en het gebruik van een zonnebank bij je thuis.

Als beginnende zonnebankgebruiker kun je echter wel starten met meerdere wekelijkse sessies onder de zonnebank. Zo bouw je de lengte van je sessies sneller op. Tussen twee sessies dien je echter wel altijd minimaal 48 uur rust te houden om je lichaam de tijd te geven zich helemaal te herstellen.

Zon of zonnebank

Het meest belangrijke verschil tussen zonnen in de zon en een sessie onder een zonnebank is dat een zonnebank aanzienlijk sneller, maar eveneens veel meer gecontroleerd, werkt dan de natuurlijke zon. Wanneer je onder een zonnebank ligt dan zal de mate van straling voortdurend gelijk zijn en ook zal het proces van bruinen aanzienlijk sneller verlopen. Hetzelfde verhaal geldt overigens ook voor de productie van vitamine D door je lichaam. De effecten op je huid en de andere delen van je lichaam zijn, zowel bij de natuurlijke zon als een zonnebank, nagenoeg gelijk.

Indien je dus ‘s zomers voldoende tijd neemt om bruin te kleuren, of je kleurtje op peil te houden, in natuurlijk zonlicht, kan je de tijd die je onder een zonnebank doorbrengt naar beneden brengen om een vergelijkbaar effect te krijgen.

Nadeel hiervan is echter wel dat je, naast de extra tijd die hiermee gemoeid gaat, je ook gemakkelijker verbrandt en dus bepaalde gezondheidsrisico’s loopt. Bovendien zal je lichaam in de wintermaanden dikwijls behoefte hebben aan wat extra zonnestraling. Juist dan is het goed voor je gezondheid om wekelijks een kwartier per week onder de zonnebank te gaan liggen. Al snel zul je je daarna fitter en opgewekter gaan voelen. De kleur die je in de winter opbouwt onder een zonnebank zal overigens minder snel weer verdwijnen zodat je, als het mooie weer aan is gebroken, vaak niet als een melkpopje in het openbaar hoeft te verschijnen.

Meer pigment betekent langer zonnen

Als je een wat donkerder huidtype hebt dan kun je doorgaans wat langer onder een zonnebank blijven liggen. Het eerder genoemde halve uur per week mag dan een korte tijd worden overschreden. Ook kun je er voor kiezen om met een donkerdere huid onder een wat zwaardere zonnebank te gaan liggen. Onder een zwaardere bank hoef je korter te verblijven om een gelijk effect te bereiken.

Iemand met een lichtere huid die bruin willen worden, kunnen ook wel onder een zwaardere zonnebank, maar deze persoon zal dergelijke sessie dan erg geleidelijk op dienen te bouwen. Het beste is dat je nooit op eigen houtje onder een zwaardere zonnebank plaatsneemt, maar je eerst goed laat informeren door een deskundige in een zonnestudio.

Het is overigens een fabel dat iemand met een donkerder huidtype niet op hoeft te passen en dat hij of zij niet kan verbranden. De huid van deze mensen zal weliswaar niet rood worden, waardoor je de huidverbranding dus niet snel opmerkt, maar kan bij te veel straling toch schade oplopen. Ook voor mensen met een donkerdere huid geldt dus dat zij door te veel straling bepaalde gezondheidsrisico’s lopen. Zij moeten zich dan ook bedenken dat zonnen onder een zonnebank gezond is voor hun lichaam, mits zij dit wel verantwoord en met mate doen.

Lees ook: