De beste tips om veilig te zonnen

beste-tips-om-veilig-te-zonnen.jpg

Er zijn een heleboel mensen die niets liever doen dan met mooi weer uren liggen bakken in de felle zon. Deze vorm van ontspanning is echter helaas niet echt gezond voor je huid, en uiteindelijk ook niet voor de rest van je lichaam.

De menselijke huid is immers niet geschikt voor een urenlange blootstelling aan de schadelijke straling van de zon. Zeker personen die huidtype 1 of 2 hebben, kunnen in de problemen komen als zij zich in tropische gebieden bevinden. In deze delen van de wereld zal de zon namelijk extra krachtig zijn in vergelijking tot in ons eigen land.

Smeren, smeren en nog eens smeren

Door een goed antizonnebrandmiddel kun je echter vaak wat langer in de zon blijven omdat je huid dat beter tegen de schadelijke straling kan worden beschermd. In ons land moet je dan al snel denken aan een middel met factor 10 of 12. Met een dergelijk middel kun je dan ongeveer tien tot twaalf keer langer in de zon blijven dan op momenten dat je je niet in hebt gesmeerd met een antizonnebrandmiddel. Ga je echter naar een tropisch oord dan dien je uiteraard een middel met een hogere beschermingsfactor in je koffers te stoppen.

Veilig zonnen doe je zo

Om je nog veiliger te kunnen laten zonnen, hebben we een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet. Op die manier kun je dus op een verantwoorde manier een mooi bruin velletje krijgen zonder je direct zorgen te hoeven maken over je gezondheid:

  • Door al een half uur voordat je gaat zonnen helemaal dik in te smeren met een goed antizonnebrandmiddel, weet je zeker dat het product optimaal zijn werk kan doen. De meeste middelen hebben namelijk een bepaalde tijd nodig om je lichaam optimaal tegen de straling van de zon te kunnen beschermen.
  • Omdat de werking van antizonnebrandmiddelen terug zal lopen, is het nodig om na twee uur je hele lichaam weer in te smeren.
  • Als je wilt gaan zwemmen dan doe je er goed aan om een waterproof antizonnebrandmiddel te gebruiken. Na elke keer dat je in het water bent geweest, dien je je overigens weer opnieuw in te smeren. Alleen dan zal het middel een optimale bescherming kunnen bieden tegen de schadelijke straling van de zon. smeer je direct weer in zodra je uit het water komt.
  • Ook als je (van nature) al een kleurtje hebt, is het goed om een antizonnebrandmiddel te smeren voordat je gaat zonnen. Dit geldt zelfs voor mensen die alleen maar in de schaduw willen zitten. In het bijzonder de meest kwetsbare delen van je lichaam, zoals je oren, neus, lippen en borsten, dien je altijd zorgvuldig in te smeren met een antizonnebrandproduct.
  • Met behulp van een zonnebril met een degelijke UV-filter kun je ook je ogen optimaal beschermen tegen de schadelijke invloeden van het felle zonlicht.
  • Indien je een kort kapsel hebt, of zelfs kaal bent, zal een hoed of pet je hoofd(huid) beschermen tegen verbranding en een eventuele zonnesteek.

Zonnen onder een zonnebank

Maar ook als je een bruin kleurtje wilt krijgen onder een zonnebank kun je vast en zeker wel wat tips gebruiken om dit verantwoord te kunnen doen.

  • Als je ervan houdt om zo nu en dan onder een zonnebank gaat liggen, doe je er verstandig aan om regelmatig de lampen te checken die verantwoordelijk zijn voor de afgifte van UV-A en UV-B stralen.
  • Onder een zonnebank kun je, net zoals in natuurlijk zonlicht, verbranden als je je huid niet goed beschermt. Ook kan je huid door het gebruik van een zonnebrand snel verouderen. Een goede bescherming aanbrengen op je huid voordat je onder een zonnebank plaatsneemt, is zeker geen overbodige luxe.
  • Voordat je thuis een zonnebank gaat gebruiken is het zeker aan te raden om de gebruiksaanwijzing goed door te lezen. In deze handleiding staan dikwijls uiteenlopende adviezen om het apparaat op een verantwoorde wijze te gebruiken.
  • Wanneer je onder de zonnebank wilt gaan liggen in een zonnestudio dan kun je beter eerst persoonlijk advies vragen om zo te bepalen hoelang je onder een zonnebank plaats mag nemen en hoe je de duur van dergelijke sessies het beste op kunt bouwen.
  • Voordat je onder een zonnebank gaat liggen, is het essentieel om te weten welk huidtype je hebt. Aan de hand daarvan kun je immers de tijd bepalen die je op deze manier mag zonnen. Iemand met huidtype 1 zal bijvoorbeeld korter onder een zonnebank mogen liggen dan een persoon met huidtype 4.
  • Een zonnebankkuur dien je geleidelijk op te bouwen zodat je huid aan de straling kan wennen. Het is dan ook niet aan te raden om kort voor een vakantie nog gauw even een zonnebankkuurtje in gang te zetten. Bij voorkeur begin je met een sessie van enkele minuten onder een zonnebank en bouw je deze tijd geleidelijk verder op. De tijd die je maximaal onder een zonnebank mag blijven liggen, zal echter afhangen van je huidtype.
  • Ongeacht je huidtype wordt aangeraden om niet meer dan 50 keer onder een zonnebank te gaan liggen. Wanneer je een licht huidtype hebt, kun je dit aantal zelfs nog verder verlagen om je gezondheid niet in gevaar te brengen.
  • Als je onder een zonnebank ligt, is het goed om een speciale bril te dragen. Deze bril zal je ogen tegen de schadelijke UV-stralen beschermen. Uiteraard is het niet verstandig om zonder bescherming in het brandende licht van een zonnebank te kijken.
  • Je lichaam zegt je wanneer je te lang onder een zonnebank ligt, zelfs als de tijd op de timer nog niet is verstreken. Je doet er dan verstandig aan om naar je lichaam te luisteren en onder de zonnebank vandaan te komen. Doorgaans zal je huid dan gaan jeuken of zul je een prikkelend gevoel ervaren.

Niet zonnen

In bepaalde gevallen kan het erg onverstandig zijn om te gaan zonnen, of onder een zonnebank plaats te nemen. Dit geldt bijvoorbeeld in de volgende gevallen:

  • In je familie zijn gevallen van huidkanker bekend,
  • Je gebruikt bepaalde geneesmiddelen die een vervelende reactie kunnen geven als je gaat zonnen. Op de bijsluiter van medicijnen zal dit altijd worden vermeld, maar indien je twijfel kun je uiteraard ook altijd je arts of apotheker raadplegen.
  • Je een kind of een tiener bent omdat de huid van deze groepen nog niet volledig is ontwikkeld en dus extra vatbaar is voor eventuele schade die veroorzaakt kan worden door verbranding. Verbranding van de huid is op zijn beurt weer een extra risico voor het ontstaan van huidkanker.
  • Je kort geleden verbrand bent omdat je huid dan nog geen kans heeft gekregen om zich te herstellen. Pas als je je huid goed hebt verzorgd met aftersun en deze volledig is hersteld, kun je weer voorzichtig gaan zonnen.
  • Bij bepaalde huidaandoeningen is het niet aan te raden om te gaan zonnen. Je huisarts of dermatoloog kan je daar absoluut meer over vertellen.

Lees ook: