Hoe je huid voorbereiden op de zon?

hoe-je-huid-voorbereiden-op-zon.jpg

Een gezonde huid biedt bescherming tegen invloeden van buitenaf. In de koudere periodes neemt dikke buitenkleding een groot deel van dit werk over. Met de juiste voorbereiding is je huid binnen de kortste keren weer klaar voor de zon.

Meer zonuren

De zomer komt er eraan! Dat betekent veel meer zonuren en verleidelijke temperaturen. Je garderobe gaat een heuse transformatie tegemoet maar ook je huid moet weer gaan wennen aan blootstelling aan de zon en UV stralen.

Schadelijk?

De zon is niet per definitie schadelijk, maar de onzichtbare UV stralen kunnen wel schade aan de huid veroorzaken. Met deze tips kun je je huid goed voorbereiden op de zon zodat je er heerlijk zonder zorgen van kunt genieten!

1. Dagelijks zonnecrème

Het hele jaar door kan je je huid beschermen door een dagcrème met zonnefactor te gebruiken. Gedurende de dag wordt je huid (gezicht, decolleté, handen) blootgesteld aan UV stralen. Ook als je op kantoor werkt en overdag weinig buiten komt is het een aanrader om bijvoorbeeld een dagcrème met zonnefactor te gebruiken.

2. Regelmatig smeren

Breng ook altijd zonnecrème ca. 30 minuten aan vóórdat je de zon gaat trotseren. Op deze manier krijgen de verzorgende bestanddelen genoeg tijd om opgenomen te worden door de huid. Volgens huidspecialisten is het raadzaam om iedere 2 uur de zonnecrème weer aan te brengen voor een optimale bescherming. Ook bij de voorjaarszon en op bewolkte dagen is het raadzaam om zonnecrème te gebruiken.

3. Consumptie van antioxidanten

Sommige voedingsmiddelen kunnen je ook helpen om de agressieve uv-stralen te bestrijden. Deze veroorzaken een stijging van het aantal vrije radicalen, die een vroegtijdige veroudering van de huid en een verhoogd risico op huidkanker tot gevolg kunnen hebben.

Bereid je huid enkele weken voordien voor op de zon door je consumptie van antioxidanten te verhogen. In het bijzonder de consumptie van vitamine A, C en E.

Enkele handige tips

  • Eet vette vis zoals makreel, tonijn of zalm, die rijk zijn aan vitamine A.
  • Eet mooi gekleurd fruit en groenten, die rijk zijn aan vitamine C. (Oranje vruchten en groenten zoals wortelen zijn ook heel goed voor je huid. Het bètacaroteen zorgt voor een verkleuring van de huid voor dat deze zich op de zon kan voorbereiden.)
  • Kies voor plantaardige oliën, voor hun vitamine E.

Extra tips

  • Huidtype: Hou bij het kiezen van je zonnecrème rekening met je huidtype. Een lichte huid zal veel sneller verbranden dan een donkere huid. Voor een lichte huid gebruik je het best een zonnecrème met een beschermingsfactor van minstens 30. Voor een licht huidtype dat langzaam bruint zijn producten met een beschermingsfactor tussen 15 en 20 aangewezen. Word je daarentegen gemakkelijk bruin, dan volstaat een beschermingsfactor tussen 10 en 15.
  • Zonnebank: Een zonnebank is heel slecht en zelfs schadelijk voor je huid. De lampen zijn minstens even schadelijk als de ultraviolette stralen van de zon.
  • Uitdroging: Om je bruin kleurtje zo lang mogelijk te behouden, moet je uitdroging van je huid voorkomen. Extra hydrateren is de boodschap. Drink veel water en eet extra groenten en fruit.
  • Douchen: Doe dit niet te lang. Een combinatie van water en zeep droogt je huid uit. Een hydraterende crème breng je bij voorkeur ‘ s morgens en ‘s avond en na ieder bad of douche aan.

Klik hier voor meer info! »