Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Tibbe Verschaffel van WONDR: ‘Wij doen niet aan greenwashing: onze medemens, dieren en de planeet zijn super belangrijk voor ons’

Gezond.be
5 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Tibbe Verschaffel van WONDR.

1. Wat is WONDR?

Planet B wilt de fast-moving consumer goods wereld op z’n kop zetten en ontwikkelt daarvoor gezonde en duurzame producten, want zoals iedereen weet is er geen Planet B. Eén van hun merken is WONDR care. Met een WONDR bar of magische WONDR poeders tover je jouw badkamer om tot een gezonde, plasticvrije en heerlijk geurende plek.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Het begon in mijn studentenjaren met een bamboefiets die ik zelf ontwierp om een kunstachtig statement te maken. We kunnen alledaagse producten heruitvinden door creatief te zijn. Daar kwam veel persaandacht aan te pas en het leverde enkele overwinningen op van leuke pitchwedstrijden.’

‘Daarna runde ik een paar grote zomerbars waar we een platform boden aan kwetsbare mensen en senioren door middel van bingo namiddagen en ecologische alternatieven. Daar stootte ik op rietjes. Plastic rietjes zouden verboden worden en zo begon het Planet B verhaal. We willen de nieuwe Unilever of Procter & Gamble worden van gezonde en duurzame producten. Wij doen niet aan greenwashing: onze medemens, dieren en de planeet zijn super belangrijk voor ons.’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘Voor ons is gezondheid een heel breed begrip dat meer inhoudt dan enkel onze eigen gezondheid. In eerste instantie zijn WONDR producten – en andere producten van Planet B – gezond voor onszelf: we werken enkel met de beste ingrediënten, we gaan bij veel experts ten rade en we werken alles goed uit tot in de details. Het is voor ons echt belangrijk dat alle WONDR producten gezond zijn voor je haar en je huid. Daarnaast is het ook een must dat de producten gezond zijn voor dieren en voor onze planeet.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Een mooi hoogtepunt was het samenstellen van een goed team. Ik ben erg trots op de co-founders en het team van WONDR. Het zijn geweldige mensen die dezelfde visie delen en een impact willen maken. Ze zijn enorm gemotiveerd. Zonder hen ben ik niets.’

‘Dieptepunten hebben we jammer genoeg ook al meegemaakt. Zo werden er meer dan 15.000 WONDR bars ‘per ongeluk’ vernietigd bij een distributiepartner. Dit kostte ons immens veel geld. Zeker voor een start-up is dat heel erg pijnlijk.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Misschien zou ik wat meer tijd voor mezelf moeten nemen. Ik doe niets anders dan werken. Heb ik een moment vrij, dan luister ik een podcast over sustainability, business of marketing. De laatste zes jaar van mijn leven was ik zeven op zeven bezig met mijn werk. Nu wil ik graag een betere balans vinden tussen werk en privé.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘Mijn allergrootste droom is ontzettend veel impact hebben met WONDR en andere Planet B merken. Het zou geweldig zijn moesten we internationaal een tegengewicht kunnen bieden op vlak van duurzaamheid en gezondheid tegenover alle fast-moving consumer goods.’

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Paul Polman, ex-CEO van Unilever. Hij was tien jaar CEO en schreef een inspirerend boek: Netto positief. Ik heb al een paar video calls met hem gehad en we mailen regelmatig. Hij komt van een oudere generatie maar beseft hoe belangrijk duurzaamheid is en bleef hiervoor strijden ondanks dat grote aandeelhouders van Unilever hem tegenwerkten.’

8. Had je een plan B?

Never had I ever had a plan B. Mijn doel is duidelijk en samen met mijn team vecht ik heel hard om dat te kunnen bereiken.’

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Zoek iets waar je ongelooflijk gepassioneerd en gebeten door bent, want de weg is erg hobbelig en kent vaak veel ups en downs. Probeer om doel- en impactgedreven te ondernemen, want zo’n ondernemers hebben we super hard nodig!’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…