Hoe yoghurt kan helpen bij het afbreken van lactose

hoe-yoghurt-kan-helpen-afbreken-lactose.jpg

Een persoon met een lactose-intolerantie maakt te weinig lactase aan (het enzym dat lactose afbreekt). Hierdoor kan hij lactose, de suiker die van nature aanwezig is in melkproducten, niet voldoende afbreken. Het gevolg zijn klachten zoals buikpijn, krampen, diarree of winderigheid.

Sommige melkproducten worden wel beter verdragen door mensen met een lactose-intolerantie dan andere. Yoghurt bevat bijvoorbeeld specifieke levende fermenten die de vertering van de in yoghurt aanwezige lactose bevorderen bij mensen die lactose moeilijk verteren. Hoe dat dan precies in zijn werk gaat? Dat kan je in dit artikel lezen!

Wat is een lactose-intolerantie?

Lactose is de suiker die van nature in melk en melkproducten voorkomt. Tijdens het verteringsproces breekt het enzym lactase lactose normaal gezien af tot de eenvoudige suikerdeeltjes glucose en galactose (die vervolgens in de bloedbaan worden opgenomen). We spreken van een lactose-intolerantie wanneer iemand geen of te weinig lactase aanmaakt, waardoor hij de lactose niet voldoende kan afbreken en te maken krijgt met klachten zoals buikpijn, krampen, winderigheid of diarree.

De precieze hoeveelheid lactose die de voeding van iemand met een lactose-intolerantie mag bevatten is afhankelijk van persoon tot persoon en wordt bepaald op basis van de resterende lactase-activiteit. Over het algemeen worden alleen mensen met een aangeboren lactose-intolerantie (zeer zeldzaam) aangeraden om volledig lactose-vrij te eten. Een deel van de mensen met een andere vorm van lactose-intolerantie kunnen gemiddeld nog ongeveer 12 gram lactose per dag consumeren, dat komt overeen met bijvoorbeeld één glas melk of twee tot drie potjes yoghurt.

Yoghurt resultaat van een fermentatieproces

Yoghurt is het resultaat van een fermentatieproces. Bij fermentatie worden aan een basisproduct specifieke levende bacteriën toegevoegd. Het resultaat is een product met ofwel een andere smaak, geur, zuurtegraad, textuur dan het basisproduct.

In het geval van yoghurt worden aan melk twee specifieke fermenten toegevoegd:

  • Lactobacillus bulgaricus
  • Streptococcus thermophilus

Deze bacteriën zetten de lactose (ook wel melksuiker genoemd) in de melk om in melkzuur. Dat melkzuur zorgt ervoor dat het mengsel dikker en zuurder wordt.

Yoghurtfermenten helpen lactose verteren

Aangezien tijdens het fermentatieproces al een deel van de lactose in de melk omgezet wordt in melkzuren, bevat yoghurt in principe al minder lactose dan melk. Bovendien verbeteren de yoghurtfermenten ook na de consumptie de vertering van de resterende lactose in de yoghurt bij mensen die lactose moeilijk verteren.

Yoghurt past binnen een gezonde levensstijl

Naast het afbreken van lactose, zijn er nog wel wat redenen om yoghurt, in het bijzonder natuuryoghurt, op te nemen in je dagelijks eetpatroon. Het is een bron van calcium, het mineraal dat bijdraagt tot de instandhouding/het behoud van normale, gezonde botten. Verder is yoghurt een bron van proteïnen (eiwitten). We kunnen proteïnen beschouwen als ‘bouwstoffen’ voor ons lichaam, omdat ze bijdragen tot de groei en de instandhouding van de spiermassa en eveneens bijdragen om een normaal, gezond beendergestel in stand te houden.

Ook het caloriegehalte van yoghurt is interessant. Een portie van 100 gram natuuryoghurt bevat gemiddeld ongeveer 60 à 70 calorieën. Naast ontbijt, snack of dessert, wordt yoghurt daarom tijdens het koken ook wel eens gebruikt als een alternatief voor room of boter om variatie te brengen.

Kortom: yoghurt, in het bijzonder natuuryoghurt, past perfect binnen een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon en een gezonde levensstijl, ook voor de meeste mensen die moeite hebben met het verteren van lactose!

Artikel geschreven met hulp van Danone, expert in yoghurt.