De juiste voeding voor 55-plussers?

juiste-voeding-voor-55-plussers.png

Iedereen moet gezond eten, maar per leeftijdscategorie heb je wel een iets ander voedingspatroon als het om gezond eten gaat. Jongere mensen hebben bijvoorbeeld meer energiebehoefte, terwijl oudere mensen extra vitaminen, mineralen en andere gezonde voedingsstoffen nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Onze gezondheid en ons welzijn hangen hoofdzakelijk af van onze voeding.  Deze wordt des te belangrijker naarmate we ouder worden.

De energiebehoefte van 55-plussers

Hoe ouder je wordt, hoe minder energiebehoefte je hebt. Dit heeft te maken met het feit dat het metabolisme zakt, wat betekent dat je minder energie verbruikt in rusttoestand. Dat komt omdat de lichaamssamenstelling verandert, waarbij de spiermassa afneemt en de vetmassa toeneemt. Veel 55-plussers eten meer energie dan ze nodig hebben, wat betekent dat de overtollige energie opgeslagen wordt als vet. Overgewicht komt hierdoor vaak voor bij 55-plussers.

Vetten

Om overgewicht te voorkomen bij 55-plussers, is het belangrijk om de totale vetconsumptie zo veel mogelijk te beperken. Vetten zijn belangrijk als energiebron en om voldoende essentiële vetzuren en vetoplosbare vitaminen aan te brengen. Maar matig de hoeveelheid vet inname  en geef de voorkeur aan vetten rijk aan onverzadigde vetzuren. Dit blijkt nog lastig te zijn voor 45 en 55-plussers, want uit onderzoek is gebleken dat 41% van de 55-plussers te veel vet eet en dat 17% te veel verzadigd vet eet.

Teveel verzadigde vetten verhogen het riscio op verhoogde cholesterol.  Becel  ProActiv voor op het brood bevat plantensterolen die van nature in plantaardige oliën voorkomen.  Het is wetenschappelijk bewezen dat plantensterolen het  cholesterolgehalte verlaagt door actief de opname van cholesterol in het bloed af te remmen.  De inname van 1.5 tot 2.5 gram plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10 % verlagen na 2 tot 3 weken (5 besmeerde boterhammen).

Koolhydraten

55+’ers hebben een vertraagd koolhydraatmetabolisme, wat simpelweg betekent dat het lichaam meer tijd nodig heeft om koolhydraten te verwerken en hogere bloedsuikerconcentraties te verlagen. Om toch gezond te blijven, is het belangrijk om de inname van snelle koolhydraten zo veel mogelijk te verminderen. Complexe koolhydraten mag je wel nemen, maar uiteraard wel met mate. Ook wordt aangeraden om meerdere kleine maaltijden per dag te eten in plaats van diverse grote maaltijden, want dit is beter voor de spijsvertering. Zoetigheden en ongezonde snacks worden zo veel mogelijk vermeden en zeker als het gaat om zoetigheden met snelle koolhydraten, zoals koekjes en chips.

De voorkeur gaat uit naar meervoudige zetmeelhoudende koolhydraten zoals aardappelen, volle graanproducten: bruinbrood, rijst, volkoren deegwaren, groenten, peulvruchten en fruit. Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan voedingsvezels en samen met voldoende water hebben zij een positief effect bij suikerziekte, overgewicht en constipatie.

Je cholesterol verlagen? Klik hier voor meer info!

http://www.becelproactiv.be