Wandelen even gezond als hardlopen?

Inhoud

Uit onderzoek van de Belgische Cardiologische Liga is gebleken dat maar liefst 70 procent van de Belgische volwassen bevolking van 45 jaar en ouder een verhoogd cholesterolgehalte heeft. Dat is een gevaarlijk probleem, dat het risico op hart- en vaatziekten kan vergroten en ieder jaar weer voor levensbedreigende problemen kan zorgen.

Heb je een verhoogd cholesterolgehalte, dan kun je hier eenvoudig iets aan doen door bepaalde gewoonten in je levensstijl te veranderen. Dat betekent simpelweg dat je gezonder moet eten, maar ook dat je wat meer moet bewegen.

Voordelen wandelen

Je hoeft helemaal niet te trainen voor een marathon of constant in de fitness vertoeven om gezonder en fitter te worden. Kilo’s verliezen, hartaandoeningen voorkomen, je conditie opbouwen of ontspannen kan je ook door te wandelen.

Het voordeel van wandelen is dat de gewrichten minimaal belast worden. Het risico op blessures aan heupen, knieën en enkels is daarom kleiner dan bij hardlopen. De kans op blessures verhoogt naarmate je snelheid toeneemt. Joggen of hardlopen oefent meer druk uit op de gewrichten en dat vraagt om extra voorzichtigheid. Bouw daarom geleidelijk op en gun je lichaam voldoende rust. Bij intensieve looptrainingen kort na elkaar, raakt je lichaam overbelast en uit balans.

Wandelen verbetert de conditie van hart en bloedvaten, kan het cholesterolgehalte verlagen en kan een bloeddrukverlagend effect hebben. Bovendien is het vanwege de lage intensiteit geschikt voor iedereen!

Hardlopen vs. Wandelen

Wist je dat joggen/hardlopen en wandelen je ongeveer evenveel voordelen opleveren bij het beperken van hart-en vaatziekten? Je hebt dus evenveel baat bij het maken van een wandeling aan een matig tempo als bij een intense loopbeurt, op voorwaarde dat je dezelfde afstand aflegt.

Beweging heeft een positief effect op de daling van diverse hartaandoeningen. Wandelen is dé ideale activiteit voor mensen die veel tijd zittend doorbrengen en niet graag en/of niet kunnen lopen. Het wordt aanbevolen om 5 dagen per week ongeveer 30 minuten te bewegen. De bedoeling hiervan is het hartritme te verhogen en het gewicht onder controle te houden en op die manier het risico op chronische aandoeningen kunnen te verlagen.