De voordelen van yoga

voordelen-van-yoga.png

Yoga is voor iedereen. Het is geschikt voor alle mensen, ongeacht hun leeftijd, geslacht of conditie. Yoga is een sport die veel beoefend wordt, o.a. vanwege zijn positieve effecten op de gezondheid. Yoga zoekt een evenwicht tussen lichaam en geest. Hieronder enkele voordelen ervan op een rijtje.

1. Minder stress

Yoga heeft een positieve invloed van stressvermindering op het lichaam. Dankzij de ontspannende werking ontstaat er een daling van het stresshormoon cortisol in het lichaam. Door het verminderen van de hoeveelheid van dit stresshormoon in het lichaam, kan je een lagere bloeddruk, een gezond hartritme, een verbeterde spijsvertering en een verhoogde immuniteit creëren.

2. Ademhaling

Door yoga-oefeningen te doen, leer je dieper en trager adem te halen. Hierdoor verbetert de functie van de longen, waardoor je lichaam gemakkelijker kan ontspannen. Ook kan het lichaam meer zuurstof opnemen door de verbeterde ademhaling, waardoor je je automatisch beter voelt.

3. Verbeterde bloedcirculatie

De combinatie van de juiste ademhaling en de yogahoudingen zorgen voor een verbeterde bloedcirculatie. Hierdoor worden voedingsstoffen en zuurstof beter door je lichaam getransporteerd. Het positieve gevolg hiervan voor je lichaam is: gezondere organen, huid en hersenen. Daarnaast zorgt de bewustwording tot betere concentratie en coördinatie.

4. Uithoudingsvermogen

De verschillende ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je longcapaciteit volledig wordt benut. Dit heeft bijgevolg een positieve invloed op je uithoudingsvermogen. Door yoga te beoefenen wordt je lichaam niet alleen flexibel, maar leer je ook nieuwe grenzen te verkennen.