Kamille en honing bevorderen de slaap!

kamille-honing-bevorderen-slaap.jpg

Niets is zo vervelend als ’s nachts niet kunnen slapen en de uren zien wegtikken. Kan een natuurlijk middeltje je slaapproblemen de wereld uit helpen?

Slaappillen

Ongeveer 1 op 3 volwassenen in België kampt met slaapmoeilijkheden. Hoewel slaappillen enkel op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn, worden ze toch nog altijd veel genomen. 1 op de 10 neemt dagelijks kalmeer – of slaapmiddelen. Maar niet zonder risico. Deze middelen zijn niet alleen erg verslavend, ze hebben daarnaast ook heel wat bijwerkingen.

Honing met kamille

Honing met kamille is een zeer zachte en natuurlijke methode. Het is uitstekend geschikt om tot rust te komen. Het is wat dat betreft niet vreemd dat we al eeuwen gebruik maken van bijvoorbeeld kamille als slaapmiddel. De rustgevende werking heeft kamille grotendeels te danken aan het aminozuur glycine dat erin zit. Dit vermindert onze angst en zorgt ervoor dat de spieren en zenuwen zich gemakkelijker kunnen ontspannen.

Ook honing kan op een uitstekende manier bijdragen aan het vatten van de slaap. Honing helpt om meer glycogeen (suiker) in de lever op te slaan. Op het moment dat de aanvoer van suikers naar de lever te laag is zal het lichaam adrenaline en cortisol gaan produceren om dit op te lossen. Onder invloed van die twee stoffen kan er een onrustige slaap ontstaan, waardoor de kans groot is dat je wakker zal worden.

Hoe honing en kamille combineren?

1. Kamillethee en honing

Breng water aan de kook en voeg er 2 eetlepels kamille bloemen bij. Neem een kopje van de thee en doe er een lepel honing bij. Drink dit ongeveer 30 minuten voor het slapengaan. Kies bij voorkeur voor verse kruidenthee, in plaats van gekochte theezakjes.

2. Lepel honing

Neem een lepel honing een paar uur voor het slapengaan. Je zal zien dat je sneller in slaap valt.

Andere middeltjes die de slaap bevorderen:

  • Vis: zoals zalm, heilbot en tonijn bevat veel vitamine B. Deze vitamine helpt om melatonine aan te maken. Dat is een hormoon dat ons slaap-waakritme regelt.
  • Kersensap: gaf tevens goede resultaten bij patiënten die kampen met chronische slaapproblemen.
  • Calcium: zijn melkproducten die geassocieerd zijn met het in slaap vallen.

meli