scrollTop top

Lifeskill: zo bewaar en was je groenten en fruit

Lifeskill: zo bewaar en was je groenten en fruit

Begin jij iedere dag met snoozen en ren je vervolgens als een kip zonder kop de deur uit? Kies je nog steeds wijn uit op basis van het mooiste label? Ziet je vensterbank eruit als een plantenkerkhof? En denk je dan weleens: er moeten betere manieren zijn om dit te doen? De Amerikaanse Erin Zammett Ruddy dacht hetzelfde en ontdekte: die zijn er gelukkig ook. Voor haar nieuwe boek 155 Lifeskills sprak ze met verschillende experts en vatte ze hun adviezen samen in eenvoudig te volgen stappen. En wij mogen de komende weken tien van haar Lifeskills met jullie delen. Vandaag: het bewaren en wassen van groente en fruit.

Het stappenplan

  1. Was groente en fruit pas wanneer je het gaat bereiden of opeten.
  2. Bewaar bessen (ongewassen) in een glazen pot of schaal die je met keukenpapier hebt bekleed (gebruik hiervoor bij voorkeur de ongebleekte soort, want je wilt je etenswaren natuurlijk liever niet in gebleekt papier bewaren), dek ze af met een tweede stuk keukenpapier, doe het deksel op de pot of schaal en plaats in de koelkast.
  3. Bladgroente blijft het langst vers in de groentelade van je koelkast.
  4. Bewaar ook appels in de koelkast (daar blijven ze langer goed dan op het aanrecht).
  5. Haal champignons en andere paddenstoelen uit het plastic bakje, doe ze in een groentezakje van ongebleekt papier, en bewaar ze in de koelkast.
  6. Leg groente en fruit die niet in de koelkast thuishoren – ui, knoflook, avocado – op een platte in plaats van in een komvormige schaal. Een etagère is hiervoor perfect en het ziet er nog mooi uit ook. (Wanneer je een hoop fruit en groente bij elkaar in een diepe schaal doet, liggen er dingen helemaal onderop die vaak worden vergeten – daar heb je weer zo’n verschrompelde mandarijn!)
  7. Leg avocado’s die zacht worden wel in de koelkast (waar je ze nog een dag of twee, drie goed kunt houden).
  8. Wanneer je eraan toe bent om de groente of het fruit te bereiden of op te eten, was je eerst je handen voordat je de groente of het fruit gaat wassen.
  9. Spuit stevige groente of fruit eventueel in met een mengsel van azijn en water (één deel azijn op drie delen water in een spuitfles en je maakt korte metten met pesticiden en vuil), spoel ze af onder de koude kraan en wrijf het vuil dat is blijven zitten er met je handen of een groenteborsteltje af.
  10. Was zachte groente zoals sla en spinazie in een badje met koud water en spoel ze na in een vergiet, waar ze ook in kunnen drogen. Of droog de groente in een slacentrifuge.

De deskundige

Catherine McCord is voedingsdeskundige en de oprichtster van Weelicious, een website (en fantastische Instagram-account) gericht op het gezin en verantwoorde voeding. Ze is de auteur van Smoothie Project, Weelicious en Weelicious Lunches.

De toelichting

Haal wanneer je thuiskomt van de markt, de groentewinkel of de supermarkt, je groente- en fruitaankopen uit de verpakking. Houd ze droog tot je ze gaat gebruiken – vooral bessen en besachtig fruit (met name frambozen, die enorm poreus zijn). Bessen zijn net sponzen en absorberen het vocht waarmee ze in aanraking komen. Als je ze nat wegzet, zullen ze eerder gaan schimmelen (het keukenpapier zuigt eventueel restvocht op en helpt zo de besjes droog te houden). Hetzelfde geldt voor al je groente. En bewaar alles zo dat je kunt zien wat je in huis hebt – op platte schalen, in glazen potten, in doorzichtige plastic zakken. Op die manier gebruik je je groente en fruit ook, en daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om.
Pro-tip: gooi vers fruit of verse groente niet weg als het er wat minder uit begint te zien of overrijp wordt. Snijd het in stukjes, spreid deze uit op vetvrij bakpapier, plaats dit een nacht in de vriezer, doe de bevroren stukjes in een diepvrieszakje en plaats dit terug in de vriezer. Op deze manier kun je ze tot vier maanden lang goed houden. (Vergeet niet op het zakje te schrijven wat erin zit en wanneer je het hebt ingevroren.)

This image has an empty alt attribute; its file name is 155lifeskills-1614541048.jpg

Meer lezen?
155 Lifeskills van Erin Zammett Ruddy (Volt, € 18,99)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    140.524.987
  • Aantal
    doden
    3.008.465
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    947.000
  • Aantal
    doden
    23.718

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!