scrollTop top

Mét factor 50+ en om de twee uur: 10 tips om veilig te zonnen!

Mét factor 50+ en om de twee uur: 10 tips om veilig te zonnen!

Hoe je je huid en ogen deze zomer het beste beschermt tegen schadelijke zonnestralen? Wij vroegen het aan kliniekhoofd dermatologie bij UZ Brussel Samira Baharlou en opticien Wim Withofs. 

Kies de juiste zonnecrème 

Samira Baharlou: ‘Allereerst kies je best voor een crème met SPF 50+. SPF staat voor Sun Protection Factor en duidt aan hoeveel schadelijke UV-stralen zonnebrandmiddel kan absorberen of weerkaatsen. SPF 50+ is de hoogste bescherming die je in Europa kunt kopen, en ook wat wij dermatologen aanraden. Je ziet soms zonnebrandcrèmes waarop SPF 100 staat, maar die zijn niet officieel erkend of goedgekeurd. Belangrijk: kies voor een echte zonnecrème. Een dagcrème met SPF biedt niet voldoende bescherming. Let er ook op dat je zonnecrème beschermt tegen UVA- en UVB-stralen. Daglicht heeft verschillende golflengtes: UVA en UVB. UVB-stralen veroorzaken zonnebrand. UVA-stralen dringen dieper door in de huid en veroorzaken op langere termijn huidveroudering. Alle zonnebrandcrèmes die je kunt kopen in Europa beschermen tegen UVA- én UVB-stralen.’ 

Gebruik voldoende product 

‘Om de factor die op de verpakking van je zonnebrandcrème vermeld staat te bereiken, moet je natuurlijk een bepaalde hoeveelheid smeren. Zo moet je voor je gezicht rekenen op een koffielepel vol zonnecrème. Ik raad mijn patiënten altijd aan om een crème met een zo hoog mogelijke factor te smeren. Als je dan wat minder product smeert, ben je toch voldoende beschermd.’

Smeer om de vier uur … 

‘Is het een mooie dag en ben je thuis? Dan volstaat het om je om de vier uur in te smeren. Lig je op het strand? Dan moet je het om de twee uur doen. Let wel op: zelfs als je vaak genoeg smeert met voldoende product, kun je nog altijd verbranden en bruin worden. Heel veel patiënten denken: ik smeer en ik smeer en ik smeer, dus ik mag doen wat ik wil, maar dat is niét zo. Zonnecrème beschermt, maar blokkeert niet, vandaar dat de term sunblock in Europa ondertussen verboden is.’ 

… en in twee keer 

‘Wij deden bij UZ Brussel een studie waarbij we een fluorescerende stof in zonnebrandcrème deden en aan enkele proefpersonen vroegen om zich er twee keer na mekaar mee in te smeren. We maakten een foto na de eerste keer smeren en een tweede foto na de tweede keer. Onze conclusie? Als je twee keer smeert, bescherm je een grotere oppervlakte van je lichaam én krijg je een hogere graad van bescherming. Let wel op: als je twee keer smeert met een crème met SPF 50 is het niét zo dat je als resultaat SPF 100 krijgt.’ 

Gebruik een aangepaste crème voor kinderen 

‘Vooral bij kinderen jonger dan drie jaar kies je best voor een zonnecrème speciaal voor kinderen. Die bevatten meestal enkel minerale filters, en geen chemische. Een kinderhuid absorbeert veel meer product dan die van een volwassene. Het verschil tussen de twee? Minerale crèmes hebben een dikkere textuur en smeren minder vlot uit. Vandaar ook dat je bij kleine kindjes vaak een witte laag op de huid ziet na het insmeren. Zonnecrèmes voor grotere kinderen bevatten vaak een mix van minerale en chemische filters.’

Blijf uit de zon tussen 12 en 15u 

‘Zoals ik eerder al aanhaalde: goed en regelmatig smeren geeft je geen carte blanche. Als je een lichte huid hebt en twaalf uur op het strand ligt, zul je nog steeds verbranden. Blijf tussen 12 en 15u ‘s middags uit de zon om huidveroudering tegen te gaan en het risico op huidkanker te verminderen.’ 

Kies indien nodig voor extra bescherming 

‘Zit je op het strand? Draag dan een hoed, een zonnebril en een T-shirt met lange mouwen. Voor kinderen raden we UV-werende zwemkleding aan voor extra bescherming, al zien we nog liever dat je ze in de schaduw houdt.’ 

Toch verbrand? 

‘Ben je toch verbrand? Blijf dan uit de zon, koel af met een koude en vochtige handdoek en hydrateer je huid. Heb je ook blaren? Dan is er sprake van een tweedegraadsverbranding en moet je langsgaan bij je huisarts.’ 

Het oog wilt ook wat! 

Wim Withofs: ‘UV-stralen zijn schadelijk voor de weefsels in en rond je oog. Bovendien zorgen ze voor een snellere en diepere rimpelvorming. Wil je zeker zijn dat je zonnebril je ogen voldoende beschermt? Dan is de prijs een goede indicatie. Kwaliteitsvolle glazen krijg je immers niet gratis. Reken vanaf € 100 voor een goede zonnebril. Daarnaast moet je oogkas volledig bedekt zijn. Hoe groter het glasoppervlak, hoe meer bescherming. Voor extra bescherming kun je je glazen laten ontspiegelen. Bij een zonnebril waarvan de glazen niet ontspiegeld zijn, kan het licht immers weerkaatsen op de binnenzijde van je bril en zo toch je ogen bereiken, waardoor er alsnog schade kan ontstaan.’ 


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!