Middelen tegen verkoudheid

middelen-tegen-verkoudheid.jpg

Als er één soort ontsteking vaak voorkomt, dan is het wel een ontsteking van het slijmvlies in de neus, de keel of de bijholten. Of helderder gezegd: als er één soort ontsteking is die iedereen eigenlijk jaarlijks wel eens treft, dan is het een verkoudheid. Deze verkoudheden zijn er in tal van gradaties en kunnen dus wat de hevigheid betreft enorm van elkaar verschillen. Vast staat echter dat het hebben van een verkoudheid bijzonder vervelend is.

Welke symptomen kunnen zich voordoen bij een verkoudheid?

Je kan immers te maken krijgen met verschillende symptomen, die stuk voor stuk erg lastig kunnen zijn. Wat natuurlijk het meest voorkomt, is het hoesten. Dit kan je op zich al behoorlijk beperken in het dagelijks leven, bijvoorbeeld wanneer het voor een onderbreking zorgt wanneer je aan het praten bent, maar heeft ook nog allerlei andere nadelige nevengevolgen. Zo is het vaak zo dat je er op den duur behoorlijk vermoeid door raakt en je keel er ook ontzettend pijn van kan doen. Deze keelpijn kan trouwens ook uit zichzelf, dus zonder toedoen van het hoesten, ontstaan. Datzelfde geldt voor snotterigheid, niezen en oorpijn, wat natuurlijk allemaal ook geen pretje is. Dit alles bij elkaar kan bovendien zorgen voor een algeheel gevoel van beroerdheid.

Genoeg redenen dus om actie te ondernemen en de verkoudheid aan te pakken. De vraag die dit echter op kan roepen, is hoe je dat precies doet, zo’n verkoudheid tegengaan. In dit artikel bespreken we een aantal verschillende manieren op de symptomen van verkoudheid tegen te gaan. Ook gaan we kijken naar hoe je een verkoudheid kan voorkomen. Omdat dat laatste natuurlijk de beste optie is, beginnen we daar dan ook mee.

Middelen om een verkoudheid te voorkomen

Als je een verkoudheid wilt voorkomen, moet je er allereerst naar kijken waar een verkoudheid door veroorzaakt wordt, wat ervoor zorgt dat het virus jouw lichaam binnen kan treden. Daarbij spelen twee factoren een sleutelrol. Enerzijds is dat de weerstand, die in slechte vorm gemakkelijker omzeilt kan worden door de verkoudheid, en anderzijds je hygiëne, die groot moet zijn om de kans op een verkoudheidje klein te houden.

Het verkrijgen van een goede weerstand gebeurt op verschillende manieren. Je zult dus ook op verschillende dingen moeten letten. Ten eerste is genoeg rust belangrijk. Daarmee wordt niet alleen voldoende slaap bedoeld (hoewel dat ook erg belangrijk is), maar ook de vermindering van stress en werkdruk bijvoorbeeld. Daarnaast draagt gezond eten natuurlijk ook bij aan een goede weerstand. Vooral vitaminen, die je vindt in groenten en fruit, zijn hierbij van groot belang. Voedingssupplementen kunnen hier een aanvulling op zijn, maar kunnen nooit als complete vervangers dienen. Tot slot is ook voldoende lichaamsbeweging bevorderlijk voor je weerstand.

Met het letten op je hygiëne wordt bijvoorbeeld bedoeld dat je regelmatig je handen wast, je met deze zelfde handen niet te vaak aan je mond of ogen zit en je huis schoon houdt. Bij dit laatste is het voornamelijk belangrijk om deurknoppen en dergelijke geregeld af te nemen. Op deze manier zorg je ervoor dat je niet gauw besmet raakt met het virus dat een verkoudheid veroorzaakt.

Als een verkoudheid niet voorkomen kon worden

We hameren er nog maar een keer op: voorkomen is beter dan genezen. Ook bij een verkoudheid. We begrijpen echter ook dat dit niet altijd lukt, dat iedereen, ongeacht de genomen voorzorgsmaatregelen, wel eens verkouden wordt. Daarom geven we hier ook bepaalde tips om de verkoudheid op zich wat dragelijker te maken. Zowel qua duur als qua hevigheid.

Bij een verkoudheid is er sprake van veel overtollig slijm, dat afgevoerd moeten worden om de ernst en de duur van de ziekte tegen te gaan. Het innemen van genoeg vocht (vaak in de vorm van water) draagt bij aan deze afvoer. Genoeg drinken is dus erg belangrijk. Sommige dingen kun je echter beter niet drinken, zoals koffie en alcohol, daar deze beide juist vocht afdrijven. Water of thee zijn daarom een stuk beter. Ondertussen moet je natuurlijk ook wat eten. Hierbij gaat het niet zozeer om de hoeveelheid, als wel om wát je binnenkrijgt. Bekend is dat vitaminen (en dan met name vitamine c) ook tijdens een verkoudheid zelf ervoor kunnen zorgen dat je gezondheid verbetert. Je vindt vooral veel vitaminen in groenten en fruit. Terwijl je deze dranken en vitamines tot je neemt, is het tot slot van het grootste belang dat je genoeg rust neemt. Dit hoeft niet per se bedrust te zijn, maar zorg er in ieder geval voor dat je niet te veel lichamelijke inspanningen verricht.

Er zijn er ook nog tal andere handige tips die je kunnen helpen bij het bestrijden van het virus, of de symptomen die ermee gepaard gaan. Deze hebben we hieronder op een rijtje gezet:

  • Het nemen van een stoombad verruimt je luchtwegen
  • Het eten van kippenbouillon kan ervoor zorgen dat de ontsteking geremd wordt
  • Het eten van knoflook bevordert (om onbekende redenen overigens) het herstel
  • Het in de keel gieten van een eetlepel honing vermindert verschillende klachten