Verkouden? Deze natuurlijke middeltjes kunnen helpen

© istock

Niesbuien, droge hoest, lopende neus, keelpijn. Deze vervelende klachten horen onlosmakelijk bij de herfst en de winter. Gemiddeld maakt een volwassene drie neusverkoudheden door per jaar. Bij kinderen kan dat zelfs oplopen tot tien per jaar. Mirakeloplossingen bestaan er niet. Uitzieken is de boodschap. Eenvoudige maatregelen en plantaardige interventies verminderen de ernst en de duur van de klachten.

In onderstaand artikel verduidelijkt Dr. Apotheker Geert Vergote het verschil tussen verkoudheid en griep en wat je kan doen om een verkoudheid te voorkomen.

Verkoudheid of de griep?

Velen verwarren een gewone verkoudheid met de griep. Het gaat in beide gevallen om een besmetting (infectie) door een virus. Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus, een gevaarlijker virus dan een verkoudheidsvirus (bv. rhinovirus).

Bij griep heb je hoge koorts, spier- en gewrichtspijn, felle hoofdpijn, felle vermoeidheid en een verminderde eetlust. Bij een verkoudheid loopt je lichaamstemperatuur op tot maximum 38,5 °C. Je voelt je niet lekker (algemene malaise), zonder uitgesproken spier-, gewrichts- of hoofdpijn. Je hebt matig energieverlies en je eetlust blijft nagenoeg ongewijzigd. Het is dus duidelijk dat griep ernstiger klachten veroorzaakt dan een gewone verkoudheid. Daarom is bij griep het raadplegen van de huisarts nodig.

Hoe loop je een verkoudheid op?

Het verkoudheidsvirus verspreidt zich via de lucht (hoesten, niezen), handcontact en besmette voorwerpen (bv. deurklink). Besmetting via de lucht gebeurt vooral wanneer mensen dicht bij elkaar zitten in slecht geventileerde ruimtes (bus, tram, trein, kantoor, school, kinderdagverblijf). Een goede hygiëne helpt om besmetting met het verkoudheidsvirus te vermijden.

Wat kan je zelf doen om een verkoudheid te voorkomen?

Bedek mond en neus met een papieren zakdoekje tijdens het hoesten of niezen. Gooi de papieren zakdoek onmiddellijk weg na gebruik.

Was regelmatig je handen. Een goede handhygiëne vermindert het risico op besmetting met ziektekiemen. Was de handen met water en zeep na elk toiletbezoek en voor het eten.

Vermijd het aanraken van de ogen, neus of mond met de handen. Zijn je handen besmet dan breng je tijdens het contact met de slijmvliezen van de ogen, neus of mond de ziektekiemen over.

Als je ziek bent, zonder je je best zoveel mogelijk af om besmetting van andere mensen te beperken.

Spuit en stoom met mate

Een verkoudheid is een ontsteking van het neus- en keelslijmvlies. Stoffen die de zwelling van het neusslijmvlies verminderen verhogen het ademcomfort. Gebruik ontzwellende neusdruppels (of een neusspray) maximaal één week. Langdurig gebruik kan leiden tot beschadiging van het neusslijmvlies en verslaving aan neusdruppels (of een neusspray). Alternatieven om de klachten van het snotteren te verminderen zijn het gebruik van een fysiologische zoutoplossing of een stoombad.

Natuurlijke versterking

Een goede, optimaal functionerende weerstand is nodig om een aanval door vreemde micro-organismen zoals het verkoudheidsvirus te overwinnen. Gevarieerde voeding en regelmatige lichaamsbeweging zorgen ervoor dat je afweersysteem in goede conditie verkeert.

Wens je een extra steuntje in de rug dan zijn er verschillende plantaardige middelen beschikbaar voor de natuurlijke optimalisatie van je afweer- of immuunsysteem. Echinacea purpurea (rode zonnehoed) is een van de bekendste. Gebruik niet zomaar een echinaceaproduct want er is veel verschil in kwaliteit, dosering en werking. Bij twijfel over het correct gebruik (dosering, behandelingsduur) vraag je het best advies aan een gezondheidsprofessional.

Dit artikel werd geschreven door dr. apotheker Geert Vergote, een echte expert op het vlak van fytotherapie, ook wel plantengeneeskunde genoemd. Sinds 2009 is hij gastprofessor aan de associatie KULeuven. Daarnaast is hij ook een gegeerde spreker en organiseert hij als natuurgids aangename, leerrijke wandelingen.