Dit kan je doen om een herfstdip te voorkomen

Of je nu een voor- of tegenstander bent: de zomer is zo goed als voorbij en de herfstige gezelligheid doet zijn intrede. De dagen worden weer korter en dat gaat vaak gepaard met sombere gevoelens. Het gebrek aan zonlicht zorgt bij velen voor een zekere herfstmoeheid. We kennen allemaal wel iemand voor wie het altijd te koud, te nat of te vroeg donker is. En laat ons eerlijk zijn: niemand wil toch in het gezelschap vertoeven van een morrende herfstkabouter? 

Wij zetten vijf tips op een rijtje die je helpen die herfstdip te voorkomen.  

1.     Maak het knus

Koud en grillig weer is hét perfecte excuus om binnen te blijven. Op zondagmiddag onder een zacht dekentje kruipen met je favoriete film is het toppunt van herfstige gezelligheid. Voorzie je huis van (geur)kaarsjes, lichtjes en geniet met volle teugen van een middagje cocoonen. Een open haard in huis zorgt voor extra punten.

2.     Beweeg in de buitenlucht

Een middag zonder schuldgevoelens in de zetel vertoeven moet zeker kunnen. Maar wees je er bewust van dat overmatig cocoonen je lui en melancholisch maakt. Beweeg voldoende om depressieve, herfstige gevoelens tegen te gaan. Kies voor een duursport die je in de buitenlucht kunt beoefenen. Op die manier combineer je bewegen met buiten zijn. Zelfs op minder mooie herfstdagen is er voldoende licht om de nodige portie vitamine D op te nemen. Laat je dus zeker niet afschrikken door wind of regenwolken.

Maak er een gewoonte van om dagelijks een wandelingetje te maken. Wanneer je meer tijd hebt, kan je een lange wandeling in het bos maken. Tijdens de herfst verandert het landschap in een blaadjestapijt en wordt alles net iets gezelliger.

3.     Geef je weerstand een boost

Fysieke klachten kunnen een serieuze invloed hebben op je mentale gezondheid. In de herfst leven we veel dichter op elkaar waardoor virussen en bacteriën vrij spel hebben. Als je met een vervelende hoest kampt en je hoofd vol snot zit, voel je je al snel weemoedig. Echinaforce is een voor honderd procent natuurlijk middel dat je weerstand een duwtje in de rug geeft waardoor jij je veel sneller weer fit voelt na een dipje van je immuunsysteem.

4.     Vrolijk je interieur op

Haal de zomer in huis door je interieur te voorzien van felle kleuraccenten. Wie het groots ziet, kan een volledige muur in een opvallende kleur schilderen. Geel en oranje zorgen voor een opgewerkt gevoel. Wie het graag subtiel houdt, kan bijvoorbeeld op zoek gaan naar kussens in felgekleurde varianten. Of wat dacht je van toilet- en keukenpapier in een fris kleurtje? Een groot boeket bloemen in knalkleuren doet ook wonderen.

5.     Eet gezond en gevarieerd

Het eten van maaltijden die rijk zijn aan vezels, mineralen en voedingsstoffen heeft een positieve invloed op je mentale gezondheid. Probeer vooral om evenwichtig te eten. Er zijn geen verboden middelen. Geef wel de voorkeur aan fruit, groenten, vis en zetmeelrijke producten en hou je consumptie van geraffineerde suikers binnen de perken.