Overzicht: de meest voedzame vissoorten op een rijtje

overzicht-meest-voedzame-vissoorten-op-rijtje.jpg

Vis is niet alleen lekker, maar ook nog eens erg gezond. Het wordt dan ook aangeraden om minimaal twee keer per week vis te eten en het liefst daarbij nog wat te variëren met verschillende vissoorten en manieren van bereiden. Op die manier krijg je immers heel wat belangrijke voedingsstoffen (goede vetten, vitaminen, mineralen, eiwitten etc.) die je gezondheid alleen maar ten goede komen binnen!

Om de keuze wat makkelijker te maken, zetten we in dit artikel nog even de meest voedzame vissoorten op een rijtje.

Vette vis

Bij ‘vette vis’, denk je misschien dat het om de minst gezonde vissoorten gaat, maar niets is minder waar! Vette vis bevat net heel veel ‘goede’ vetten, namelijk omega 3-vetzuren. Deze vetten helpen je je ‘slechte’ LDL-cholesterol te verlagen en verminderen ook de kans op hart- en vaatziekten. Ook voor kinderen is vette vis eten belangrijk. Ze hebben de voedingsstoffen namelijk nodig voor de ontwikkeling van hun hersenen.

Om een gezond voedingspatroon aan te houden, eet je dus best regelmatig eens vette vis. Er is alvast keuze genoeg: tonijn, makreel, sardienen, zalm… zijn allemaal voorbeelden van vette vis.

Magere / witte vis

Witte vissoorten zoals kabeljauw, tong of wijting bevatten minder omega 3 dan vette vis. Toch past ook witte vis in een gevarieerd dieet. Je zou bijvoorbeeld één keer per week een vette vissoort kunnen eten en één keer per week een magere vissoort. Zo krijg je genoeg eiwitten en gezonde vetzuren binnen.

Omdat deze vissoorten minder calorieën bevatten, worden ze vaak bij een dieet aangeraden. Vette vis past echter ook binnen de meeste diëten.

Schelpdieren en schaaldieren

Ook deze categorie mogen we niet vergeten, want ook met schelp- en schaaldieren* kun je lekkere en gezonde maaltijden bereiden.

Zo bevatten garnalen en kreeft bijvoorbeeld tal van gezonde vetzuren en vitaminen, vandaar dat ze dan ook zeker  in een gezond voedingspatroon passen. Let wel op de manier waarop je ze klaarmaakt, want veel mensen eten hun garnalen bijvoorbeeld met flink wat saus en dat is natuurlijk niet echt gezond. Maak in plaats daarvan eens een clubsandwich met garnaaltjes en avocado, heerlijk!

Ook mosselen, dé schelpdieren bij uitstek, zijn gezond en lekker. Door verse groenten en kruiden toe te voegen tijdens het bereiden krijgen ze veel smaak en heb je geen ongezonde sausjes nodig.

Varieer zo veel mogelijk

Met vis, schelp- en schaaldieren kun je veel variëren. Koude salades, vis op de barbecue, ovengerechten, visloempia's uit de oven… Probeer elke week iets anders uit zodat je nieuwe smaken leert kennen en veel verschillende vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Ontdek hier lekkere recepten met vis!

*Schelp- en schaaldieren zijn officieel geen vis, maar hebben wel een vergelijkbare voedingswaarde.