Wat is omega 3 en wat doet het met je lichaam?

wat-omega-3-wat-doet-met-je-lichaam.jpg

Tegenwoordig klink het overal dat omega 3 tal van voordelen biedt voor je gezondheid. Maar wat is omega 3? En wat zijn die voordelen precies?  Wat doen ze en in welke producten kan je ze terugvinden?

Omega 3

Omega 3 behoort tot de groep van de essentiële vetzuren. Het is een vetzuur dat noodzakelijk is voor ons lichaam, net zoals we mineralen en vitamines nodig hebben. Omega 3 – vetzuren worden niet door ons lichaam aangemaakt en moeten dus ingenomen worden via onze voeding.

Omega 3 vetzuren zijn meervoudige onverzadigde vetzuren. De belangrijkste zijn:

  • Linolzuur (plantaardig Omega 6)
  • Alfa – linoleenzuur (plantaardig Omega 3)
  • Eicosapentaeenzuur (dierlijk Omega 3)
  • Docosohexaeenzuur (dierlijk Omega 3)

2 bronnen

Omega 3 heeft twee bronnen.  Een deel van de omega 3 is plantaardig en komt voor in oliën zoals koolzaadolie, lijnzaadolie en raapzaadolie. Omega 3 uit dierlijke oorsprong komt vooral voor in vette vis zoals haring, tonijn, makreel, zalm etc. Zowel de plantaardige als de dierlijke omega 3 vetten bieden voordelen voor onze gezondheid. Onze voeding moet deze 2 soorten bevatten.

Voordelen omega 3

1.Hart – en vaatziekten en cholesterol

Omega-3 vetzuren dragen bij aan het behoud van een gezonde cholesterol. Op deze manier hebben ze een positief effect op de gezondheid van het hart en de bloedvaten.

2. Ontwikkeling & groei

Daarnaast zijn deze essentiële vetzuren ook belangrijk voor de groei van de hersenen en de ontwikkeling van de ogen van het kind.

3. Geheugen

Omega 3 zorgt voor een goed geheugen en een beter denk – en leervermogen. Dat komt omdat de hersenen rijk zijn aan vetzuren en het brein voor 60% uit vetten bestaan. Omega 3 – vetzuren laten het brein beter functioneren. Ook is uit onderzoek gebleken dat bij een tekort aan omega-3 vetzuren je sneller last kan hebben van depressies.

4. Immuunssysteem

Verder zijn de vetzuren goed voor het immuunsysteem van het lichaam, vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen en het verhogen van je algemene weerstand tegen verschillende ziektes.

Voeding met omega 3

De plantaardige omega 3 vetzuren kan je in verschillende voedingsmiddelen terugvinden, waaronder:

  • Lijnzaadolie
  • Raapzaadolie
  • Sojaolie
  • Walnoten
  • Zachte plantaardige margarine (in een kuipje)
  • In kleine hoeveelheden in groene bladgroenten

De dierlijke omega 3 vetzuren kunnen naast vis ook uit andere voedingsmiddelen gehaald worden. Deze vetzuren zijn onder ander terug te vinden in:

  • Vis, schelp- en schaaldieren
  • Eieren, rijk aan omega 3, en sommige vleessoorten
  • Voedingssupplementen met visolie
  • Zachte margarine met plantaardige oliën én visolie