Slaaptips voor studenten

slaaptips-voor-studenten.jpg

Als student kan het leven soms zwaar zijn. Lange dagen en vaak nog langere nachten. We krijgen simpelweg te weinig nachtrust om een keer uitgerust de dag te beginnen. Vooral tijdens de examenperiodes lopen de slaaptekorten hoog op. We hebben weinig tijd om te slapen en daar komen de flinke porties examenstress ook nog eens bij.

Wat moet je doen om juist dan goed te blijven slapen? En hoe verbeter je als student je slaaprust?

Een uitgeruste geest zal betere resultaten behalen tijdens de studie. Daarom geven wij je praktische tips voor het verbeteren van jouw nachtrust.

Nachtrust is ongelofelijk belangrijk

Wist jij dat studenten die nu 6 uur per nacht slapen en dit zouden verhogen naar 7 uur gemiddeld 1,7 punt extra op hun examencijfers kunnen verwachten? De Carnegie Mellon universiteit observeerde de bovenstaande bevinding ongeveer drie jaar geleden.

We hebben onze nachtrust hard nodig. De energie die je als student verbruikt is niet zomaar terug te verdienen. Daar is een goede nacht slapen voor nodig. Door meer aandacht aan nachtrust te geven, heb je al de eerste stap richting een minder vermoeid leven gezet.

Investeer in een goed bed

De kans is groot dat jij op een betrekkelijk kleine kamer slaapt, leert en soms zelfs eet. Dat hoeft geen probleem te zijn, zolang het bed waar je op slaapt van goede kwaliteit is. Een bed heeft namelijk veel invloed op jouw slaapcomfort. En datzelfde slaapcomfort heeft weer invloed op het wel of niet hebben van slaaptekort.

Je moet dus het uitkiezen van een bed niet te licht opvatten. Hoe beter je slaapt, hoe beter je presteert. Geen zin om voor een nieuw bed te betalen? Leg dan aan je ouders uit wat de invloed van goede nachtrust is op jouw prestaties!

Verlucht je kamer ’s morgens en ‘s avonds

Zoals daarnet al gezegd, slaapt, leert en eet je als student op je kamer. Dan is regelmatig verluchten belangrijk.

Na een nacht slapen is het belangrijk, zoals in elke slaapkamer, dat er verlucht wordt, dat er even nieuwe zuurstof getankt wordt en dat de vochtigheid van de nacht uit de kamer kan verdwijnen

En ’s avonds, na een dag studeren, is het weer het moment om te verluchten. Even zuurstof voor de nacht bijtanken. En de temperatuur in de kamer enkele graden laten zakken, zodat een goede slaapkamertemperatuur van max 18 graden bereikt wordt.

Je kan met stress omgaan

Een algemeen geaccepteerd feit is dat studenten met veel stress moeten omgaan. Ze zijn voortdurend aan het werk om deadlines te halen. Ook examens moeten met voldoende punten worden afgesloten om niet een jaar overnieuw te hoeven doen.

Deze uiterst stressvolle situaties kunnen op termijn voor een slaaptekort zorgen. Je ligt namelijk vaker wakker waardoor jouw nachtrust verslechterd.

Door iedere avond voordat je gaat slapen je hoofd leeg te maken, zorg je ervoor dat deze overload aan stress jouw nachtrust niet weet te beïnvloeden.

Powernappen mag en moet zelfs!

Ben je overdag moe en heb je ook maar een half uur de tijd om kort te powernappen? Dan raden wij je aan dit absoluut te doen! Een kleine powernap kan je alweer veel nieuwe energie geven. Deze energie laat jou vervolgens sneller en efficiënter werken, wat jouw resultaten ten goede komt.

Even powernappen? Wij motiveren je de klassieke powernap niet uit de weg te gaan voor een beter resultaat en nachtrust!

Goed Slapen = Meer kans op Slagen! Lees daarom zeker deze slaaptips!

Slaaptips voor studenten