Slapen zonder rugpijn? Zo pak je het aan!

Tips slapen zonder rugpijn

Schaars zijn de mensen die nog nooit rugpijn hebben gehad. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 80% van de mensen vroeg of laat genekt wordt door rugklachten. Man of vrouw, jong of oud, sportief of minder sportief. Bijna niemand blijft gespaard.

Heel wat mensen hebben last van rugpijn tijdens of na het slapen. Met een verstoord slaappatroon als gevolg. Iets wat je kost wat kost wilt vermijden, want alles begint bij een goede nachtrust. Goed slapen is een must voor een gelukkig leven.

Wij zetten vier vuistregels op een rijtje die ervoor zorgen dat jij voortaan zonder rugpijn de nacht (en dag) doorkomt. Jouw slaapkwaliteit en humeur zullen ons dankbaar zijn.

1. Investeer in een degelijke lattenbodem en matras

Overdag fungeren onze rugspieren als een soort korset om onze rug in zijn natuurlijke gekromde vorm te houden. ’s Nachts nemen deze spieren die taak niet langer op zich. Het is bijzonder belangrijk dat je bed die belangrijke functie overneemt.

Veel mensen denken daarbij in de eerste plaats aan een matras. Toch is de bodem van je bed, waarop de matras rust, minstens even belangrijk.

Een goed, ergonomisch slaapsysteem (bodem en matras) kiezen doe je op basis van:

  • Je favoriete slaaphouding (zie derde vuistregel)
  • Je lengte en gewicht
  • Specifieke eigenschappen van je lichaam (bijvoorbeeld brede schouders).

Het is immers de bedoeling dat het slaapsysteem de vorm van jouw lichaam volgt en niet omgekeerd.

Bedbodem

Een ergonomische lattenbodem komt tegemoet aan de verschillende drukpunten van jouw lichaam. De belangrijkste daarvan zijn:

  • Schouders
  • Bekken
  • Rug
  • Benen

Zo wordt ook zeker de lage rug, in feite de grootste probleemzone, optimaal ondersteund. Een goede bodem zorgt er namelijk voor dat de wervelkolom niet kan doorhangen op deze gevoelige plek. Hetzelfde geldt natuurlijk voor midden en hoge rug. Zo kan je heerlijk slapen zonder rugpijn.

Matras

Je matras mag bij een ergonomische bedbodem gerust wat dunner zijn: zo krijg je een beter samenspel tussen bedbodem en matras. Een hoge matras is beter geschikt in combinatie met een eenvoudige bedbodem.

Tip: Laat je bij het kopen van bedbodem en matras gerust professioneel begeleiden. Je hebt maar één rug, bij de keuze van een slaapsysteem ga je daarom beter niet over één nacht ijs. Durf ook na de aankoop advies vragen aan de verkoper.

Tip: Geen interesse in een volledig nieuw slaapsysteem met bodem én matras? Gespecialiseerde winkels bieden ook ergonomische matrassen aan als alternatief.

2. Kies voor een ergonomisch hoofdkussen

Met een ergonomisch slaapsysteem ben je dus alvast goed op weg. Het totaalplaatje maak je echter af met een goed hoofdkussen. Dat neemt de druk weg van je schouders en biedt zowel voor je hoofd als nek de nodige steun.

3. Neem een goede slaaphouding aan

Het is de bedoeling dat je lichaam gedurende de nacht optimaal recupereert. Om gezond te slapen, neem je best een ergonomische slaaphouding aan; de zij- of ruglig.

Door een van deze twee houdingen aan te nemen, geef je je wervelkolom de ruimte om zijn natuurlijke vorm aan te nemen en de inspanningen die je overdag leverde te verwerken. Op je buik of half op je buik slapen is absoluut af te raden, wegens het veroorzaken van extra druk op de nek.

4. Aanpassing aan elke slaaphouding?

Ga bij het kiezen van een slaapsysteem ook eens na of het systeem zich automatisch aanpast aan elke slaaphouding. Iedereen verandert tijdens het slapen van houding, en ligt dus wel eens op de zij én op de rug. 

Een matras alleen kan niet zorgen voor een correcte ondersteuning van de wervelkolom in zowel zijlig als ruglig. Het is dus goed dat de bedbodem zich dynamisch kan aanpassen aan een andere houding tijdens het slapen of het rusten.