Tips bij een gevoelige huid

tips-gevoelige-huid.jpg

Heb jij last van een gevoelige huid? Voelt je huid vaak droog, trekkerig of schraal aan? Vertoont ze rode plekken, uitslag of zelfs jeuk?  Lees dan snel verder. Met de tips uit dit artikel zorg je ervoor dat je huid snel kalmeert en herstelt.

Een droge of gevoelige huid is vaak aangeboren, maar kan ook door stress, vervuiling, hormonale veranderingen, de producten die je gebruikt of je voeding veroorzaakt worden. Dat betekent dat je er dus zelf ook iets aan kunt doen!

1. Kies voor de juiste verzorgingsproducten

Lang niet alle huidverzorgingsproducten zijn daadwerkelijk goed voor je huid. Het allergrootste deel van de douchegels en verzorgingsproducten die in de winkels te vinden zijn, zijn niet geschikt voor een gevoelige huid. Dit komt doordat deze producten agressieve ingrediënten bevatten die je huid kunnen  irriteren en uitdrogen, waardoor je huid nog kwetsbaarder wordt.

Kies voor milde producten die speciaal voor de gevoelige huid ontwikkeld zijn. Voelt je huid na het reinigen droog en geïrriteerd aan? Of heb je last van roodheid? Dan is het product dat je gebruikt waarschijnlijk minder geschikt voor jou. Natuurlijke producten bevatten geen synthetische toevoegingen die je huid onnodig irriteren en zijn daardoor bijzonder mild voor je huid..

Omschakeling naar natuurlijke verzorgingsproducten

Ga je natuurlijke  in plaats van conventionele verzorgingsproducten gebruiken? Dan vraagt dit een grote aanpassing van je huid. Het kan enkele weken duren voordat het effect zichtbaar is. In het begin kunnen de symptomen zelfs verergeren, dit betekent dat de huid afvalstoffen verwijdert en de huidstofwisseling weer op gang komt.

2. Milde reiniging

Water kan je huid enorm uitdrogen. Hoe heter het water, hoe groter dit effect kan zijn. Douche daarom niet te lang en te vaak. Reinig je gevoelige huid het best met een milde reiningsmelk. Spoel dit vervolgens af met lauw warm water.  Dep alsook voorzichtig je gezicht droog en vermijd hard wrijven. Dit kan je talgproductie stimuleren. Gebruik ook zeker geen gezichtsscrubs.

3. Smeer jezelf direct na het douchen in

Net na het douchen of het reinigen, is je huid het gevoeligst. Het vetlaagje dat je huid beschermt, is dan deels verwijderd. Doordat je huid na het douchen ook nog eens warm is, verdampt het vocht uit je huid razendsnel. Smeer je huid daarom direct na het douchen of reinigen in met een verzachtende gezichtscreme en  bodylotion. Hiermee breng je direct de vochtbalans van je huid weer op peil én is je huid beschermt tegen invloeden van buitenaf.

4. Pas op met make-up

Schmink kan diverse stoffen bevatten die je huid irriteren waardoor ze gevoelig gaat reageren. Vermijd daarom zo veel mogelijk make-up of wees er extra zuinig mee. Indien je toch kiest om gebruik te maken van make-up, kies dan zoveel mogelijk voor natuurlijke producten.

5. Exfolieer je huid

Dode huidcellen die op je huid liggen, zorgen ervoor dat crèmes hun werk niet goed kunnen doen. Ook laten ze je huid er dof uitzien. Verwijder deze dode huidcellen daarom met een milde exfoliant. Gebruik hiervoor geen grove scrubs. Deze kunnen je huid beschadigen.

6. Temperatuur

We verliezen constant vocht via onze huid. Hoe droger de lucht om je heen is, hoe meer vocht je verliest. Vermijd daarnaast ook extreme weersomstandigheden. Een blootstelling van je huid aan overmatig zonlicht, warmte en koude temperaturen vragen om meer inspanningen, waardoor je huid uit balans kan raken. Zorg altijd voor voldoende bescherming door een zonnecrème te gebruiken.

7. De juiste voeding

Ook je voeding speelt een belangrijke rol bij het gezond houden van je huid. De volgende voedingstips helpen om je gevoelige huid te verbeteren:

  • Drink minimaal twee liter water per dag. Dit helpt om de vochtbalans van je huid gezond te houden.
  • Eet voldoende groentes en fruit. Deze zitten bomvol vitamines en mineralen die je huid van binnenuit verbeteren en beschermen.
  • Eet voldoende eiwitten. Dit zijn belangrijke bouwstoffen die nodig zijn voor het aanmaken van nieuwe cellen.
  • Eet voeding die rijk is aan omega 3-vetzuren. Deze zijn belangrijk voor het gezond houden van je celmembranen en de bloedcirculatie in je huid.