Deze 5 voedingsmythes houden absoluut geen steek

Er zijn veel voedingsadviezen die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Sterker nog: in veel gevallen is juist het tegendeel bewezen. Toch blijven veel van deze voedingsmythes telkens opduiken. Tijd om ze te ontkrachten!

1: Vet eten = meer lichaamsvet

Veel mensen denken dat je vooral van vet eten dik wordt en dat een vetarm dieet de beste manier is om af te vallen.

Vet eten is vaak calorierijk, maar toch hoeft het er niet voor te zorgen dat je dik wordt. Het verzadigt namelijk goed. Vetarme afslankdiëten zijn ook bij lange na niet de effectiefste.

De juiste hoeveelheid van de juiste vetten consumeren is namelijk essentieel voor je gezondheid en welzijn. Uiteraard bedoelen we hierbij alleen gezonde vetten. Zoals die in olijfolie, vette vis en noten. Verzadigde vetten en transvetten zijn wel uit den boze en kan je het best zoveel mogelijk vermijden.

2: Sommige voeding bevat ‘negatieve calorieën’

Met voeding zoals komkommer, selderij, appel, lijnzaad etc. zou je meer calorieën verbranden dan je opneemt. Calorieën verbranden door… te eten? Een fijne gedachte, maar helaas niet correct.

Met het kauwen, verteren en absorberen van voedsel verbranden we ongeveer tien procent van onze dagelijks calorieconsumptie. Dat geldt ook voor komkommer, selderij, appel…

Toch heeft dit soort voeding een belangrijk voordeel: een komkommer is bijvoorbeeld laag in calorieën, maar geeft je wel lang een verzadigd gevoel door de vele vezels. Komkommers en andere voeding die zogezegd ‘negatieve calorieën’ bevatten, passen dus wel perfect in een gezond dieet.

3: Rode wijn is goed voor het hart

Af en toe een glaasje rode wijn: het zou helemaal niet zo ongezond zijn. Integendeel, af en toe glas rode wijn zou je beschermen tegen hart- en vaatziekten. Toch klopt ook deze boodschap niet.

Maar hoe komt het dan dat zoveel onderzoeken gezondheidsvoordelen aan rode wijn toeschrijven? Die onderzoeken geven vaak een vertekend beeld. Veel rode wijn-drinkers leven namelijk sowieso gezonder: ze sporten vaker, roken minder en maken betere keuzes op vlak voeding. Typisch zijn ze ook hoger opgeleid.

4: Een gezocht gewicht draait enkel om calorieën en wilskracht

Voor een gezond gewicht zijn calorieën en wilskracht zeker niet de enige factoren. Het zijn misschien niet eens de belangrijkste factoren. Hoe kan het anders dat twee mensen die hetzelfde eten, enorm kunnen verschillen in gewicht?

Dit is meestal te verklaren door verschillen in de hormoonhuishouding. Je hormonen hebben een grote invloed op hoe snel je vet opslaat. Ook kunnen ze je vetverbranding activeren of juist op slot zetten.

Maar alcohol, en dus ook rode wijn, is en blijft nadelig voor je gezondheid. Het verhoogt je bloeddruk en doet de kans op allerlei kankers, lever-, mond-, keel-, slokdarm- en borstkanker toenemen.

5: Cholesterolrijk eten verhoogt het cholesterol in bloed

Vlees, boter, eieren, volle zuivelproducten bevatten allemaal veel cholesterol. Toch heeft cholesterol in voeding minder invloed op je cholesterolwaarden dan de hoeveelheid verzadigde vetten die we eten.

Let daarom op je inname van verzadigde vetten, die kunnen immers je cholesterolgehalte doen stijgen.

Wel is het zo dat veel cholesterolrijke voeding vaak ook veel verzadigde vetten bevat, denk aan vlees, boter, volle zuivelproducten. Ook taart, koekjes, gebak… bevatten veel verzadigde vetten. Kies zoveel mogelijk voor onverzadigde vetten.

Meer weten over hoe het met je voedingsgewoontes gesteld is? De Starterskit van Becel ProActiv biedt je heel wat tips en tricks!  B