Onverzadigde vetten die passen in een gezond eetpatroon

onverzadigde-vetten-die-passen-gezond-eetpatroon.jpg

Je hebt goede en slechte vetten, want niet alle vetten moet je mijden! Slechte vetten zijn de verzadigde soort, onverzadigde vetten zijn dan weer goed voor ons lichaam. Ze helpen de cholesterol laag te houden en zijn dus goed voor je hart.

Voordelen onverzadigde vetten

De goede vetten bevatten HDL-cholesterol, een stof die ervoor zorgt dat de slechte cholesterol afgevoerd worden. HDL voert de cholesterol naar je lever, waar de slechte stoffen afgebroken zullen worden. Hierdoor gaan je slagaders en de slagaderwand rond je hart vrij blijven en is er minder kans op ophopingen en dus verkleint het risico op hart- en vaatziekten. Ook bevatten producten met onverzadigde vetten veel omega 3 en 6, dit zijn essentiële vetzuren. Ze helpen je cholesterol in toom te houden, maar ze voorzien je ook van energie en helpen een voldaan gevoel te behouden.

Voedingswaren met onverzadigde vetten

Denk vooral aan natuurlijke en onbewerkte producten. Die bevatten niet alleen minder toegevoegde (en ongezonde) suiker, maar de meeste goede voedingsstoffen worden behouden doordat ze niet onnatuurlijk behandeld werden. Plantaardige producten zijn dus beter dan dierlijke vetten. Denk aan vloeibare plantaardige olie of smeervetten om te bakken en braden, of gewoon te smeren

Voor tussendoortjes denk je aan noten, zaden en (gedroogd) fruit. Vette vis zoals zalm, haring, makreel of sardientjes bakken in goede vetstoffen (zoals margarine of olijf- of lijnzaadolie) en gecombineerd met quinoa of zoete aardappel zijn een perfect gezonde lunch. Avocado wordt niet voor niets al een tijde gekroond tot superfood. Deze fruitsoort bevat enorm veel goede vetten, vezels en talloze vitaminen en mineralen. De voedingswaarde liegt er niet om : zo’n 15 gram onverzadigde vetten per 100 gram.

Voedingswaren met te veel cholesterol

Het wordt aangeraden om maximum 3 eieren per week te eten door de hoge cholesterolwaarden van de dooier. Of als je enkel het eiwit eet of gebruikt in recepten vermijd je ook al een hoop slechte vetten.

Orgaanvlees bevat ook veel verzadigde vetten, betere opties zijn gevogelte en mager vlees. Voorverpakte of kant-en-klare voeding is vaak ook geen gezond idee. Je weet vaak niet helemaal wat erin zit. Het is steeds gezonder om zelf te koken, dan weet je tenminste welke ingrediënten je maaltijd bevat.

Gebakjes, taart en cake zijn niet alleen suikerbommen, maar vaak zitten vol van verzadigde vetten. Kies voor vezelrijke of droge koekjes om deze ongezonde tussendoortjes te vervangen.

Bekijk in de winkel dus het etiket, nu je weet dat onverzadigde vetten goed voor je zijn en verzadigde vetten slecht zijn voor je hart. Onthoud het ezelsbruggetje : Onverzadigd = Oké, Verzadigd = Verkeerd.