scrollTop top

Waarom varkensvlees goed is voor sporters

Waarom varkensvlees goed is voor sporters

Voor mensen die intensief met sport bezig zijn, is het in het begin vaak moeilijk om het juiste voedingspatroon te vinden. Aan de ene kant wil je namelijk een bepaald streefgewicht bereiken en je vetpercentage zo laag mogelijk houden. Dat betekent dat je calorieën moet gaan tellen. Aan de andere kant moet je er natuurlijk ook wel op letten dat je nog altijd de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt om gezond en energiek te blijven. Een goed evenwicht vinden is dus moeilijk. Gelukkig zijn er veel basisvoedingsmiddelen die prima in een evenwichtig voedingspatroon passen. Varkensvlees is daar zo één van.

Varkensvlees, verrassend mager

In een gezond voedingspatroon krijgt mager vlees de voorkeur. Je zou het misschien niet onmiddellijk verwachten, maar ook vers varkensvlees is verrassend mager en behoort dus tot die categorie. Versnijdingen zoals een varkensmignonnette of een varkenshaasje bevatten ongeveer 2 gram vet per 100 gram. Dat is dus vooral voor sporters die gewicht willen verliezen (of op gewicht willen blijven) interessant. Varkensvlees wordt dikwijls ten onrechte bestempeld als vet en calorierijk vlees, maar dat klopt dus niet altijd. Daarbij moet je natuurlijk wel opletten dat je niet steeds naar verwerkt varkensvlees grijpt. Verwerkte vleesproducten bevatten vaak extra zout, vet en bewaarmiddelen. Er is dus zeker en vast plaats voor mager varkensvlees in het voedingspatroon van een (top)sporter.

Een goede bron van belangrijke stoffen

Varkensvlees is een goede bron van eiwitten, belangrijke bouwstenen voor ons lichaam en vooral ook voor onze spieren. Ons lichaam is de hele dag in de weer en hierbij worden voortdurend lichaams- en spiercellen afgebroken die ook weer moeten worden hersteld en heropgebouwd. Het is dan ook belangrijk om naast voldoende lichaamsbeweging de eiwitreserves aan te vullen door middel van gezonde voeding. Een stukje varkensvlees kan hier zeker toe bijdragen.

Daarnaast bevat varkensvlees ook belangrijke vitaminen, waaronder de vitaminen B1, B3, B6 en B12. Vitamine B12 is enkel te vinden in dierlijke producten en draagt bij tot het normaal functioneren van ons zenuw- en immuunsysteem. Dat verklaart ook waarom vegetariërs en veganisten beroep moeten doen op voedingssupplementen.

Varkensvlees zorgt ook voor een betere opname van ijzer uit de voeding. IJzer is belangrijk voor het transport van zuurstof binnen je lichaam en voor een goede werking van je stofwisseling.

Wanneer we voldoende van alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgen via een gezond en evenwichtig samengesteld voedingspatroon, voelen we ons energiek en kunnen we goede sportprestaties verrichten. Varkensvlees is een bron van verschillende van die belangrijke voedingsstoffen en kan hiertoe bijdragen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Net zoals dat met alles in het leven het geval is, geldt ook hier: overdaad schaadt. Als je je sportprestaties wil bevorderen, dan hoef je heus geen grote hoeveelheden varkensvlees naar binnen te werken. Een portie van ongeveer 100 gram volstaat.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    44.474.616
  • Aantal
    doden
    1.173.928
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    368.337
  • Aantal
    doden
    11.170

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!