Wat helpt tegen een trillend ooglid?

Trillend ooglid

Een trillend oog kan flink vervelend zijn. Het doet geen pijn, maar voelt een beetje akelig en het voelt gênant omdat het lijkt alsof je zit te knipogen. Wat is eigenlijk de oorzaak van een trillend of bibberend oog en nog belangrijker: wat kan je ertegen doen?

Wat is een trillend oog precies?

Iedereen heeft het wel eens. De één weliswaar wat vaker dan de ander. Maar wat is het nu precies?

De zevende hersenzenuw (we hebben er 12) stuurt de spieren die de uitdrukking in je gezicht regelen. Dit zijn de spieren van je oogleden (ook de wenkbrauwen), je wangen en je mondhoeken. Als deze zenuw (nervus facialis) overactief is gaan de spiertjes in de ogen sneller achter elkaar aanspannen en ontspannen.  Dat is dus het trillen dat je voelt en ziet.

Wat is de oorzaak?

In de meeste gevallen blijken stress of vermoeidheid de hoofdoorzaak te zijn. Andere mogelijke boosdoeners kunnen te veel stimulerende middelen zoals cafeïne of medicijnen zijn.

Te veel alcohol kan dit effect eveneens hebben. Ook als je ogen zich lang hebben moeten inspannen bij bijvoorbeeld het lezen van een boek of het kijken naar een beeldscherm, kan het trillen al aangewakkerd worden. Maar zelfs van droge ogen, of wind in de ogen kunnen de oogleden al gaan trillen.

Hoe voorkom je het?

Een trillend ooglid gaat gelukkig bijna altijd weer vanzelf weg. Je hoeft er in principe dus niets aan te doen. Als je het vervelend vindt kan je uiteraard wel proberen te voorkomen dat je last krijgt van een trillend ooglid. Zorg dat je niet te vermoeid raakt door op tijd je rust te nemen.

Op tijd je rust nemen kan ook helpen tegen stress. De andere grote oorzaak van trillende oogleden. Probeer verder, voor zo ver dat lukt uiteraard, je stress te verminderen.

Wat doe je tegen vermoeide ogen?

Zorg ook dat je ogen niet te vermoeid raken. Dit kan je doen door bijvoorbeeld ’s avonds in bed niet te lang door te lezen en je bij beeldschermen aan de 20 minuten regel te houden.

Deze regel betekent dat je na iedere 20 minuten dat je op een beeldscherm kijkt, zorgt dat je daarna eventjes naar iets kijkt wat zich op minstens 6 meter afstand bevindt.

Wat kan je nog meer doen?

Laat koffie of alcohol liever staan of drink het met mate. Met medicijngebruik kan dit natuurlijk niet zomaar. Wel kan je met je huisarts overleggen of je kan minderen of iets anders proberen. Zet voortaan een zonnebril op bij het fietsen, dit voorkomt dat de wind rechtstreeks in je ogen waait.

Wat te doen tegen droge ogen?

Bij droge ogen wordt er niet genoeg traanvocht aangemaakt of er is sprake van een te snelle verdamping van de traanlaag. Zoals eerder gezegd kunnen droge ogen ook leiden tot trillende oogleden. Bij lang staren of vermoeidheid kan het gebeuren dat je minder met je ogen knippert. Ook dit kan als gevolg hebben dat je last van droge ogen krijgt en uiteindelijk dus van een bibberend oog. Zo zie je weer dat goed rust nemen heel belangrijk is.

Oogdruppels

Nog andere factoren voor droge ogen zijn leeftijd (vooral oudere dames), medicijngebruik (antidepressiva bijvoorbeeld) en lenzen dragen. Deze 3 hebben een verhoogd risico.
Gelukkig zijn er tegenwoordig allerlei makkelijk te gebruiken oogdruppels te verkrijgen, deze zorgen dat je ogen niet meer droog aanvoelen.

Nog meer vocht

Zorg overigens ook dat je voldoende (water) drinkt. Het is niet alleen belangrijk dat je ogen vochtig genoeg blijven, ook je lichaam heeft voldoende vocht (8 tot 10 glazen per dag) nodig om gehydrateerd te blijven. Uitdroging van het lichaam kan namelijk eveneens trillende oogleden veroorzaken.

Oefeningen

Dit waren allemaal tips om een trillend ooglid te voorkomen. Heb je nu toch last gekregen van dat trillende gevoel in je oog, probeer dan deze volgende oefeningen eens uit.

Voor al deze oefeningen geldt: wordt het erger of doet het pijn? Stop er dan mee.

  • Probeer zo hard mogelijk te knipperen door je ogen flink dicht te knijpen en daarna zo wijd mogelijk open te doen. Dit rekt de oogspieren, verbeterd te doorbloeding en zorgt voor een goede verspreiding van je traanvocht.
  • Masseer het onderste ooglid (wel schone handen!) met ronddraaiende bewegingen. Dit   verbetert de doorbloeding en zorgt voor een meer ontspannen oog.
  • Kijk eens flink scheel. Zo worden je ogen op een andere manier belast en helpt het tegen vermoeide ogen.
  • Knipper zo snel mogelijk met je ogen. Probeer dit minstens een halve minuut vol te houden. Deze oefening zorgt voor ontspannen en bevochtigde ogen. Tevens reinig je ze op deze manier.

Conclusie

Je hebt nu gelezen wat een trillend ooglid is, hoe je het voorkomt en wat je ertegen kunt doen. In de meeste gevallen zal je hier genoeg aan hebben.

Blijft het trillend oog toch lang aanhouden? Ga dan liever even naar de huisarts. Deze kan beoordelen of er misschien iets anders aan de hand is of je eventueel doorverwijzen naar de neuroloog.