scrollTop top

Wat is blauw licht en welk effect heeft het op je nachtrust?

Wat is blauw licht en welk effect heeft het op je nachtrust?

Slaap is van levensbelang, dat is een feit. Niet slapen kan een mens doden op zijn slechtst, maar een gebrek aan goede slaap kan een mens tamelijk ziek maken! Een gebrek aan slaap kan ook minder dramatische, maar toch belangrijke knelpunten met betrekking tot gezondheid veroorzaken. Denk hierbij aan hormonale disbalans en verhoogde cortisol. Sommigen stellen zelfs dat als je een nacht niet of slecht slaapt je dat net zo insulineresistent maakt als iemand met type 2 diabetes. Verder wordt het algemeen aangenomen dat slecht slapen indirect kan leiden tot gewichtstoename. En los van dat alles verziekt het vaak gewoon je plezier en energie omdat je katterig wakker wordt!

Een bril die blauw licht reduceert

Helaas belanden heel wat mensen bij de huisarts die vaak slaappillen gaat voorschrijven. Maar dat lost het probleem helemaal niet op, want die pillen dwingen je om ‘in slaap’ te gaan.

Want als het avond wordt, maakt ons lichaam hormonen aan die ervoor zorgen dat we ook echt slaperig worden en gaan slapen. Tryptophaan of 5HTP en melatonine zijn hier de belangrijkste spelers van. Door slaappillen in te nemen zal je niet het probleem van slecht slapen of inslapen oplossen, want zodra je ermee stopt, stop je ook met slapen.

Onlangs zat ik in de cursus Kpni therapeut waarbij het belang van melatonine uit de doeken werd gedaan. Want ja hoor, ik kruip ook nog ’s avonds achter mijn computer om nog een beetje te werken. Of ik kijk echt wel nog even die aflevering van ‘Friends’ voordat ik in bed kruip. Maar wanneer je het licht aanlaat, zal de aanmaak van melatonine uitblijven.

Omdat het vaak niet mogelijk is om vanaf 22u de lichten uit te zetten en ik nog naar mijn smartphone, televisie of laptop kijk, ben ik een speciale bril gaan uitproberen! Ik zie ’s avonds alles door een ‘oranje bril’, die blauw licht gaat beperken.

Wat is het probleem met blauw licht?

Er is eigenlijk niks mis met blauw licht. Het probleem zit ‘m in wanneer we eraan blootgesteld worden. Blauw licht komt van nature van onze mooie blauwe lucht en die zien we alleen overdag, wanneer we wakker moeten zijn. ’s Avonds moeten we moe worden om te slapen. Door in die overgangsfase tot erg laat blootgesteld te blijven aan blauw licht dat van een beeldscherm komt, raakt ons slaap-waak ritme van slag.

Ja vroeger… vroeger was er beperkt licht en als het donker werd buiten werden er kaarsen aangestoken (oranje licht).Momenteel hebben we heel wat meer mogelijkheden om ook laat te werken door het kunstlicht. Computers, televisie, tablets, smartphones … hebben zijn intrede gedaan waardoor we meer blootgesteld worden aan blauw licht.

Het kunstmatige blauwe licht verstoort ook flink ons slaap-waakritme. Dat licht doet onze hersenen geloven dat het dag is, waardoor het signaal om moe te worden niet wordt afgegeven.

Door een oranje bril te dragen wanneer ik nog een beetje aan het werken ben op de computer of wanneer ik naar een beeldscherm kijk, wordt de hoeveelheid blauw licht die mijn ogen opvangen enorm gereduceerd. Hierdoor wordt het productieproces van melatonine in de avond niet verstoord.

Hoe kun je blauw licht ’s avonds beperken?

Heel simpel: beperk de hoeveelheid beeldschermtijd. Is dat niet mogelijk? Draag dan een bril die je ogen beschermt tegen blauw licht. Je kan ook een app zoals ‘f.lux’ installeren op je pc, laptop of smartphone. De app zorgt ervoor dat het blauwe licht op je apparaten wordt gereduceerd zodra het donker wordt. Ga ook ’s avonds af en toe eens in gedimd licht zitten. Kaarsjes zijn toch supergezellig?


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    30.401.165
  • Aantal
    doden
    950.459
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    99.649
  • Aantal
    doden
    9.937

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!