Welke looptechniek pas ik het beste toe?

welke-looptechniek-pas-ik-beste-toe.jpg

Een goede looptechniek wordt door beginnende hardlopers vaak onderschat. Toch is het belangrijk om een goede techniek toe te passen. Door een goede techniek toe te passen verbruik je minder energie tijdens het hardlopen. Ondanks dat je minder energie verbruikt verbrand je wel meer kcal. Dit komt doordat je lichaam stabieler aan het lopen is. Als je geen constante techniek en snelheid gebruikt verbrand je veel minder kcal terwijl het meer energie van je lichaam kost. Het is dus belangrijk om gewoon een goede looptechniek te gebruiken. Nog een reden om een goede looptechniek toe te passen is het voorkomen van blessures. Door verkeerd te lopen heb je sneller last van overbelastingblessures. Vooral beginners lopen een groot risico op overbelastingblessures.

Steunfase 

Tijdens de basis van het lopen heb je eigenlijk twee fases namelijk de steunfase en zweeffase. De steunfase bestaat uit het landen op de voeten en het weer afzetten van de voeten tijdens het lopen. Zodra je land wordt er een soort energie in de pezen en spieren opgeslagen die gebruikt wordt om je weer af te zetten. Het is belangrijk om bij het landen en afzetten je voet en enkel niet te ver te laten doorzaken. Laat je enkel dus niet helemaal zakken om met zogenaamd extra energie weer af te zetten. Als je dit doet dan loop je een groot risico op sportblessures aan o.a. de enkel en de voet. Als je een lange afstand gaat lopen dan is het slim om te landen op je hakken in plaats van op je voeten. Je houdt een constante snelheid dan langer vol.

Zweeffase

De zweeffase begint zodra je loskomt van de vloer en tot het moment dat je weer bijna op de grond land tijdens het lopen. Het is belangrijk om bij de zweeffase te letten op je knieën. Tijdens het zweven mag je de knieën niet te hoog houden en ook je onderbeen mag niet te hoog komen. Het is belangrijk om je beweging te ondersteunen met de rest van je lichaam. Denk hierbij aan de beweging van je armen en schouders. Hou ze tijdens het lopen ontspannen en niet te gespannen. 

De rest van je lichaam tijdens het lopen.

We zijn het al eerder dat het handig is om de rest van je lichaam tijdens het lopen ontspannen te houden. Als je lichaam teveel verkrampt dan kan dit extra energie kosten. Probeer je romp en hoofd zo rechtop mogelijk te houden tijdens het lopen. Beginners hebben vaak de neiging om naar voren te buigen, maar probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen. Zorg tevens voor lekkere losse schouders zodat je niet te gespannen met je schouders omhoog loopt. Probeer je voeten tevens niet teveel naar binnen of naar buiten neer te zetten tijdens het landen. Loop altijd met je voeten in de looprichting om overbelastingblessures te voorkomen. De laatste tip voor de rest van het lichaam is om je heupen tijdens het lopen zoveel mogelijk recht te houden. Iedere heupbeweging kost extra onnodige energie.

Tips voor de beste looptechniek.

  • Controleer tijdens het lopen of je nog de goede techniek gebruikt. Doe dit een paar keer als je aan het lopen bent om jezelf eraan te herinneren.
  • Lukt het lopen niet goed of krijg je steeds last van blessures? Overweeg om een keer loopscholing te nemen je zal merken dat je stijl en techniek verbeterd.
  • Ervaren lopers kunnen hun techniek vaak nog wel wat verbeteren door aan loopscholing te doen. Het is dus niet iets voor beginners!
  • Soms heeft je voet vanuit de natuur een afwijking waardoor je meer op de binnenkant staat. Een aangepaste sportschoen kan er dan voor zorgen dat je weer recht loopt.