10 gouden tips om buikvet te verbranden

10-gouden-tips-om-buikvet-te-verbranden.jpg

Om een strakke buik te krijgen, hoef je geen honderden sit-ups te doen. Sterker nog: de kans is klein dat je alleen met sporten het gewenste resultaat behaalt. Je eetpatroon is namelijk veel belangrijker. Daarom vind je in dit artikel 10 bewezen tips die je helpen om buikvet te verbranden.

1: Voorzichtig met suiker

Geraffineerde suiker bevat geen voedingstoffen maar wel een grote hoeveelheid calorieën. Daarnaast heeft suiker ook nog eens een negatief effect op je hormoonhuishouding (die heel belangrijk is om succesvol af te vallen) en zorgt het ervoor dat je zin krijgt om meer te eten. Beperk je inname van geraffineerde suiker daarom tot een minimum.

2: Beperk geraffineerde koolhydraten

Het effect dat geraffineerde koolhydraten in je lichaam hebben, lijkt sterk op dat van suiker. Je kan deze koolhydraten, ook wel simpele koolhydraten genoemd, daarom beter vermijden. Je vindt ze bijvoorbeeld in witte rijst, aardappelen en alle producten van wit meel, zoals witbrood, gebak en pasta.

3: Eet veel oplosbare vezels

Oplosbare vezels zorgen ervoor dat je voeding langzamer door je spijsverteringskanaal gaat. Het resultaat: je hebt minder snel opnieuw honger en je eet minder. Daarnaast zorgen de vezels er ook nog eens voor dat je minder calorieën opneemt uit je eten.

4: Minder stress

Bij stress maakt je lichaam cortisol aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat je meer eetlust krijgt en stimuleert de opslag van buikvet. Minimaliseer stressfactoren daarom en zorg voor voldoende ontspanning.

5: Ga voor een eiwitrijk dieet

Eiwitten verzadigen ontzettend goed. Ze worden langzaam verteerd, stimuleren de afgifte van verzadigingshormonen en remmen de afgifte van hongerhormonen juist af. Bovendien helpen ze je om spierverlies tijdens het afvallen te voorkomen.

6: Drink zo min mogelijk calorieën

Als je frisdrank en fruitsap drinkt, krijg je veel suiker en calorieën binnen zonder dat je goed verzadigd raakt. Vermijd deze dranken daarom. Hetzelfde geldt voor gezoete zuiveldrankjes. Kies liever voor water, thee, groentesappen en smoothies.

7: Vermijd transvetten

Lang niet alle vetten zijn slecht voor de lijn (lees de volgende tip maar). Transvetten zijn echter wel slecht voor je lijn én voor je gezondheid. Tijdens een zes jaar durende studie met apen bleek dat het buikvet van apen die een dieet kregen veel transvetten 33% meer toenam dan het buikvet van apen die een dieet kregen met veel enkelvoudig onverzadigd vet.

8: Vetten zijn je vijand niet

De gedachte dat vooral vet eten ons dik zou maken is allang achterhaald. Gezonde vetten passen juist prima in een afslankdieet. Vetrijke voeding levert namelijk belangrijke voedingsstoffen en verzadigt ook nog eens goed. Gezonde vetten vind je bijvoorbeeld in vette vis, avocado’s, noten en olijfolie.

9: Hoeveel eet je nu echt?

Veel mensen onderschatten het aantal calorieën dat ze eten. Houd daarom eens een weekje bij wat je eet, zodat je meer inzicht krijgt in je calorie inname.

10: Neem appelazijn

Appelazijn heeft verschillende gezondheidsvoordelen en kan je ook helpen om af te slanken. Begin je dag met een glas water met daarin 1 à 2 eetlepels appelazijn.

Verbrand je buikvet

Afslanken gaat niet vanzelf, maar als je de eerste stappen zet en resultaat ziet, wordt het steeds makkelijker. Pas daarom de bovenstaande adviezen toe om effectief buikvet te verbranden.

Bronnen: Moyer AE, Rodin J, Grilo CM, Cummings N, Larson LM, Rebuffé-Scrive M, Obes Res, 1994. Batterham RL, Heffron H, Kapoor S, Chivers JE, Chandarana K, Herzog H, Le Roux CW, Thomas EL, Bell JD, Withers DJ, Cell Metab, 2006. Kavanagh K, Jones KL, Sawyer J, Kelley K, Carr JJ, Wagner JD, Rudel LL, Obesity (Silver Spring), 2007.