5 X gezonde alternatieven voor fastfood

5-x-gezonde-alternatieven-voor-fastfood.jpg

Fastfood staat erom bekend dat het behoorlijk ongezond is. Het is te zout en te vet, kort samengevat. Af en toe een keer snacken, af en toe naar een fastfoodrestaurant kan helemaal geen kwaad. Maar het is niet aan te bevelen om van fastfood je dagelijkse menu te maken. Want dan loop je een grote kans om ongezond dik te worden en door het te veel aan zout een hoge bloeddruk te krijgen. Allemaal factoren die hart- en vaatziekten in de hand werken, niet voor niets volksziekte nummer 1 in de westerse wereld. Er zijn ook gezonde alternatieven voor fastfood, en die zijn net zo lekker.

Zelfgemaakte hamburgers en pizza

Heb je al eens overwogen om zelf hamburgers te maken? Gebruik mager rundergehakt of kip en wees zuinig met zout. De hamburger wordt op deze manier zeer waarschijnlijk ook nog een stuk lekkerder dan die uit het fastfoodrestaurant. Je kunt de hamburger vervolgens serveren met sla en groente, wat een stuk gezonder is dan saus uit een knijpfles. 

Ook voor pizza is er een prima alternatief. Steeds meer hobbykoks ontdekken de bodem gemaakt van bloemkool in plaats van pizzadeeg.  Op Youtube vind je verschillende instructiefilmpjes waarin wordt uitgelegd hoe je zo’n bodem maakt. Wanneer je vervolgens ook nog eens creatief bent met het samenstellen van de topping, heb je zo een gezonde pizza op tafel staan.

Frietjes van pastinaak

Frietjes kun je ook prima maken van pastinaak. Het ziet er kleurrijk uit en de pastinaak is een gezonde groente. Zo krijg je een stuk minder koolhydraten en verkeerde vetten binnen. De pastinaakfrietjes zijn eenvoudig te combineren met verschillende gerechten zodat je diverse mogelijkheden hebt voor het serveren van een gezonde maaltijd.

De fastfood ketens veranderen

Ook de bekende fastfoodketens worden zich meer ervan bewust dat zij een taak hebben als het gaat om gezonde voeding, vooral bij jongeren. En hoewel de broodjes burger nog lang niet zijn verbannen, bieden ze ook steeds vaker gezonde alternatieven zoals maaltijdsalades met veel groente en gegrild mager vlees. Vooral als je zuinig bent met de dressing, is dit een prima alternatief als je toch in een fastfoodrestaurant wilt eten.

Aziatische noedel- en rijstsnacks

Je ziet ze steeds meer: restaurants waar je een gezond alternatief voor de traditionele fastfood kunt krijgen. Snel gewokte groenten en vlees, met rijst of noedels is qua calorieën toch aanmerkelijk beter te verantwoorden dan dat patatje speciaal of die pizza die je gisteren nog liet thuisbezorgen.

Lees ook: