De belangrijkste oorzaken van een Ubiquinol-Q10 tekort

Heel wat mensen kampen met een gevoel van futloosheid. Ze slagen er niet langer in om hun batterijen te herladen en zijn constant moe. Een gebrek aan energie kan zowel voor jezelf als voor je omgeving erg vermoeiend zijn. De kans is groot dat een tekort aan het co-enzym Q10 de boosdoener is.

Wat is Co-Q10? Welke functies heeft de stof? Wat zijn mogelijke oorzaken van een tekort? En hoe kan je je Q10-niveau weer op peil brengen? We zetten de belangrijkste info op een rij.

Wat is Q10?

Q10 is zo’n stof waar iedereen al vaak over heeft gehoord, maar vaak niet weet wat het precies is. Velen weten dat het aanwezig is in bepaalde schoonheidsproducten om je huid een boost te geven, weinigen weten dat je lichaam ook zelf Q10 aanmaakt.

Het co-enzym Q10, wordt vaak gewoon Q10 genoemd, is van nature aanwezig in elke lichaamscel en speelt een essentiële rol bij de omzetting van energie. Q10 vind je in mitochondriën, energierijke elektronen die verantwoordelijk zijn voor de productie van energie.

Zonder Q10 vindt er met andere woorden een pak minder energieproductie plaats in het lichaam. We kunnen zelfs stellen dat je zonder deze vitamineachtige stof over onvoldoende energie zou beschikken om te leven. Het co-enzym Q10 is dus letterlijk van levensbelang.

Ubiquinon vs. ubiquinol

Het komt voor in twee vormen: ubiquinon en ubiquinol.

  • Ubiquinon is de geoxideerde variant van het co-enzym Q10 die elektronen afgeeft.
  • Ubiquinol, de gereduceerde, actieve variant, neemt net elektronen op.

Je lichaam is op zich niet veel met ubiquinon. Het is pas wanneer je lichaam ubiquinon omzet naar ubiquinol, dat er energie vrijkomt. Er moet dus altijd een omzetting plaatsvinden.

Welke functies heeft Q10?  

Je lichaam heeft het co-enzym Q10 dus nodig om optimaal te kunnen functioneren. Q10 speelt een sleutelpositie bij de energieproductie in je lichaam.

Daarnaast is Q10 ook een antioxidant, een stof die je lichaam beschermt tegen schadelijke stoffen. Die slechte stoffen worden ook ‘vrije radicalen’ genoemd. Vrije radicalen komen vrij bij:

  • Bepaalde (chronische) ziekten
  • Chronische stress
  • Veroudering
  • Intensief sporten
  • Inademen van gifstoffen

Zonder Q10 zouden vrije radicalen je celmembranen, DNA-materiaal, weefsels en organen ernstig kunnen beschadigen.

Ten slotte draagt Q10 ook bij aan je zuurstofverwerking en ademhaling.

Een Q10-tekort?

Zoals gezegd wordt Q10 grotendeels door je lichaam aangemaakt maar je kunt je hoeveelheid Q10 ook opkrikken door bepaalde voedingsmiddelen te eten. Denk aan vette vis, noten, rundsvlees, sojaolie…

Toch kampen bepaalde mensen met een tekort aan Q10. Organen en weefsels die veel energie verbruiken, denk aan het hart, alvleesklier, lever, nieren, zenuwstelsel, spieren, kunnen hierdoor minder goed gaan functioneren. Met alle gevolgen van dien…

Er kunnen uiteenlopende redenen ten grondslag liggen aan een tekort. Bepaalde heb je zelf in de hand, anderen niet. Wij zetten de belangrijkste op een rijtje.

Oorzaken tekort Q10

Ongezond voedingspatroon

Te weinig groenten en fruit, te veel suiker, vetrijke voedingsmiddelen, amper vezels, kant-en-klare maaltijden en bewerkte producten. Doet dit rijtje jou verdacht veel denken aan jouw voedingsgewoontes? Dan is de kans groot dat het tekort aan Q10 veroorzaakt wordt door jouw ongezond voedingspatroon.

Een van de belangrijkste aanbevelingen is dat je minstens vijf porties groenten of fruit per dag moet eten. Zowel groenten als fruit zitten boordevol onmisbare voedingsstoffen die je voorzien van de nodige kracht en energie. Verder wordt ook aangeraden om twee à drie keer per week vette vis te eten. Witte graanproducten vervang je bij voorkeur door de volkoren varianten.

Onthoud dat alles kan en mag maar met mate. Probeer bewuste keuzes te maken en ontzeg je niet alles. Heb je zin in een stuk taart? Maak er dan een mooi moment van en geniet met volle teugen.

Leeftijd

Het verouderingsproces valt niet tegen te houden. Naast een aantal duidelijk lichamelijk veranderingen treden er ook een aantal wijzigingen op die niet met het oog waarneembaar zijn. Zo maakt je lichaam minder Q10 aan. Je organen beschikken over de optimale hoeveelheid op je 20e. Vervolgens vermindert de hoeveelheid beetje bij beetje. Je kunt daar helaas niet veel aan veranderen.

Met een voedingssupplement kun je er wel voor zorgen dat je lichaam voorzien wordt van de optimale hoeveelheid Q10. Vaak wordt een supplement aangeraden vanaf de leeftijd van dertig. Sowieso is een ‘teveel’ aan Q10 niet schadelijk. Voor meer informatie raden we je aan je huisarts te raadplegen.

Chronische stress

Stress belemmert de productie van Q10. Dat is wel enkel het geval bij mensen die praktisch permanent spanning voelen. Een beetje gezonde stress, die je zelfs net dat extra duwtje geeft om je doelen te bereiken, kan dus zeker geen kwaad.

Wij raden je aan om stressvolle situaties te vermijden. Kan dat echter niet omdat het bijvoorbeeld aan je beroep gelinkt is? Zorg dan dat je lichaam over voldoende Q10 beschikt door de natuurlijke hoeveelheid aan te vullen met een voedingssupplement.

Veel sporten

Wie op regelmatige basis een intensieve, fysieke inspanning levert, loopt een verhoogd risico om een tekort aan het co-enzym Q10 te hebben.

Q10 is belangrijk voor de energieproductie in je spieren, je uithoudingsvermogen, kracht en herstel na het sporten. Het beschermt je bovendien tegen oxidatieve stress en ontsteking.

Ook in dit geval loont het dus de moeite om een aanvulling met een voedingssupplement te overwegen.

Medicijnen

Bepaalde medicijnen zoals antipsychotica, bloeddrukverlagers, tricyclische antidepressiva en cholesterolverlagers zoals statines kunnen de natuurlijke productie van Q10 onderdrukken. Ook hier raden we je aan gezond en gebalanceerd te eten, op regelmatige basis te bewegen en je voorraad Q10 eventueel aan te vullen met het voedingssupplement Ubiquinol-Q10.

Een supplement met Q10?

Zijn een of meerdere van bovenstaande aspecten op jou van toepassing en ben je van plan om je Q10-tekort aan te vullen met een voedingssupplement? Hou dan rekening met volgende aandachtspunten:

  • Co-enzym Q10 komt in twee verschillende vormen in ons lichaam voor: Ubiquinol en Ubiquinone. Ubiquinone moet eerst nog omgezet worden naar Ubiquinol (en dat gaat moeizamer naarmate je ouder wordt), met Ubiquinol kan je lichaam meteen aan de slag. Voor een optimaal resultaat kies je dus best voor een supplement met Ubiquinol.
  • Zorg er ook voor dat je een supplement met kwalitatieve Ubiquinol koopt. Er zijn namelijk helaas ook minderwaardige, namaakproducten op de markt. Een KANEKA-label op de verpakking geeft aan dat de Ubiquinol die gebruikt werd van goede kwaliteit is. De Japanse fabrikant KANEKA is namelijk pionier in de productie van direct actieve Q10 of Ubiquinol.
  • De precieze behoefte aan Ubiquinol hangt af van persoon tot persoon en is afhankelijk van je leeftijd, eet- en leefgewoontes. Sommige clinici beweren dat de gemiddelde mens dagelijks zo’n 50 à 200 mg Ubiquinol nodig zou hebben, maar dat kan dus individueel sterk verschillen. Je kunt in elk geval nooit ‘te veel’ Ubiquinol innemen. Hoewel een tekort nadelig is voor je lichaam, heeft een teveel eigenlijk geen schadelijke gevolgen.