scrollTop top

Fietsen: Een genot voor lichaam & geest

Fietsen: Een genot voor lichaam & geest

Iedereen die op zoek is naar een aangename en afwisselende tijdsbesteding  en tegelijkertijd wil werken aan de conditie kan op de fiets een prima ervaring op doen. Je houd je gezondheid op peil en je krijgt gezonde ontspanning. Je kunt je snel verplaatsen of een rondje trappen met een minimum aan energie. Fietsen is een uitdaging waar je veel plezier aan kunt beleven.

De voordelen van fietsen

Fietsen is een gezonde bezigheid die je in principe iedere dag naar buiten laat gaan. Een rondje door de schitterende natuur of gewoon naar het centrum. Met de fiets kom je overal waar je jezelf heen brengt. Fietsen heeft positieve voordelen zoals onder meer:

  • Een verbetering van je algemene uithoudingsvermogen en conditie.
  • Een rondje fietsen is gezond voor zowel je lichaam als geest.
  • Fietsen bevordert de ademhaling en is goed voor de bloedsomloop. Het is daarmee bevorderend voor je longcapaciteit.
  • Regelmatig fietsen vermindert de kans op diabetes, een hoge bloeddruk en hartkwalen.

Hoe begin je met fietsen en het verbeteren van je conditie?

Wil je beginnen met fietsen maar weet je niet precies hoe, dan doe je er goed aan om een en ander langzaam op te bouwen. Zeker als je gedurende langere tijd inactief bent geweest dan kun je ook eerst bij de huisarts wat informatie inwinnen. Daarnaast kun je het volgende stappenplan eens doornemen en letten op de tips als je wilt beginnen met fietsen.

  • Net als bij zoveel andere dingen is het ook bij fietsen van belang om je spieren de kans te geven rustig op te warmen. Ga dus zeker niet te snel van start.
  • Stap op de fiets en begin met een klein rondje te rijden. Rij de eerste dagen niet meer 20 km achter elkaar.
  • Bouw je trainingsschema rustig op en fiets in het begin om de dag.
  • Bepaal een fietstempo dat niet te hoog ligt en waarbij je voldoende adem overhoudt om bijvoorbeeld een gesprek te voeren.
  • Het is belangrijk om je fietstochten geleidelijk aan op te bouwen. Door regelmatig te fietsen merk je dat je fitheid verbeterd. Begin met korte tochten en bouw dat langzaam op, met het opbouwen van de afstand kun je ook geleidelijk aan de snelheid verhogen.
  • Een goede voorbereiding is ook bij een fietstocht belangrijk. Als je regelmatig op de fiets zit dan weet je als geen ander hoe snel het weer om kan slaan en dat het verstandig is om regenkleding bij je te hebben.
  • Afhankelijk van de afstand die je in gedachten hebt kun je fietsroute kaarten aanschaffen en vooraf een route plannen. Neem wat te eten en te drinken voor onderweg mee. Hetzelfde geldt uiteraard voor een basis fietsherstelset.
  • Als je op de fiets zit zorg dan voor een ontspannen houding. Hou je handen niet steeds in dezelfde positie en probeer om zoveel mogelijk recht te zitten.
  • Houdt jezelf goed in de gaten. Heb je een benauwd gevoel, last van hartkloppingen of misschien appelflauwtes? Dan is het tijd om iets rustiger aan te fietsen en een korte pauze in te lassen. Overhaast niets, fietsen is immers een ontspannen manier om wat aan je lichamelijke conditie te doen.
  • Heb je voor je gevoel genoeg gefietst of ben je aan het einde van je fietstocht? Stop zeker niet te snel en geef je spieren voldoende kans om rustig uit te rijden en niet te snel af te koelen.

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    199.299.604
  • Aantal
    doden
    4.243.569
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.130.758
  • Aantal
    doden
    25.251

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!