Gezonde voeding in of uit de koelkast bewaren? Tips

gezonde-voeding-uit-koelkast-bewaren-tips.jpg

De koelkast is een goede plek om de houdbaarheid van voedsel te waarborgen. Door gezonde voeding in de koelkast te bewaren kun je er veel langer van genieten. Enorm handig als je restjes voorgesneden groente en fruit hebt!

Aardbeien

Ben je van plan om je aardbeien nog dezelfde dag te eten, dan kan je ze gerust buiten de koelkast bewaren. Het is niet nodig om ze gekoeld te bewaren omdat je ze toch binnen een aantal uur gaat opeten en in tussentijd is de kans kleiner dat ze gaan beschimmelen. Als je de aardbeien voor een langere tijd wilt bewaren, dan is het aan te raden om ze in de koelkast te leggen. Haal ze uit het bakje en leg ze in een schaaltje met een laagje keukenpapier om zo eventueel vocht op te vangen.

Bloemkool en broccoli

De levensduur van bloemkool en broccoli wordt aanzienlijk verlengd wanneer ze in de koelkast worden bewaard. Dit in tegenstelling tot het aanrecht of een donkere kast, daar gaat het verouderingsproces heel snel en krijgen ze makkelijker vlekken en rotte plekjes. Gewikkeld in vershoudfolie met de roosjes aan de bovenkant kun je tot wel 5 dagen lang rekenen op mooie en voedzame broccoli of bloemkool.

Wortelen

Een koude omgeving houdt wortelen langer vers en stevig. Ruim twee weken kunnen ze in de koelkast worden bewaard. Bewaar ze in een luchtdoorlatende zak (met gaatjes) of mandje, afgescheiden van andere groente en fruit.

Uien

Verse uien en sjalotten blijven tot twee maanden goed als je ze bewaart op een koele, donkere en goed geventileerde plaats bij een temperatuur tussen 12° en 15°C. Goed gedroogde uien die in het najaar geoogst worden kun je op die manier zelfs tot 5 maanden bewaren, of tot ze beginnen te schieten.

Citroenen

In de koelkast of op de fruitschaal, afgesloten in een zak of niet: wát is nu precies de beste manier om je citroenen te bewaren? Je kunt citroenen het best bewaren in een plastic zakje in de koelkast. Zo blijven ze ongeveer een maand houdbaar, en drogen ze minder snel uit.

Champignons

Champignons zijn het hele jaar door verkrijgbaar in de winkel. Je vindt ze in conserven, diepgevroren of vers. Als je verse champignons koopt, let er dan op dat ze stevig en vlezig zijn. Je bewaart ze het best in de originele verpakking in de koelkast, maar je kan ze ook invriezen onder bepaalde voorwaarden. Lees hier meer over het invriezen en bewaren van champignons.

Margarine v.s. Boter

Vanwege de plantaardige oliebasis blijft margarine makkelijk smeerbaar, zelfs wanneer het net uit de koelkast komt. Boter daarentegen wordt in de regel al hard vanaf kamertemperaturen. Dit effect wordt grotendeels veroorzaakt door de verzadigde vetten in boter.

Plantaardige oliën zijn onmisbaar in een gezond eetpatroon vanwege de onverzadigde vetten en de essentiële vetzuren (omega 3 en 6). Margarineproducten* zijn een lekker en gezond alternatief voor boter omdat ze niet van melk gemaakt worden.  Sommige margarineproducten, zoals Becel, worden gemaakt op basis van zonnebloemolie, lijnzaadolie en koolzaadolie en zijn dus volle van onverzadigde vetten en omega 3 en 6.  Het is belangrijk dat je de inname van verzadigde vetten in je voeding zoveel mogelijk beperkt en waar mogelijk vervangt door onverzadigde vetten.

*voetnoot: Margarine is 100% plantaardig en gemaakt van plantaardige oliën. Het bevat geen melkvet en is rijk aan onverzadigde vetten. Boter bevat wél verzadigde vetten. In tegenstelling tot margarine, is boter een dierlijk product die voor 82% uit melkvet bestaat.