Hoe gaat spierpijn het snelste weg?

Je bent de dag na een intensieve sportsessie waarschijnlijk wel al eens wakker geworden met helse spierpijn over je hele lichaam. Zelfs je bed uit raken en de trap af lopen is dan al een hele opgave. Inderdaad, spierpijn is niet echt de meest aangename beloning na een zware work-out. Maar waarom krijgen we eigenlijk spierpijn? En hoe raken we er zo snel mogelijk vanaf?

Hoe wordt spierpijn veroorzaakt?

Wanneer we intensief sporten, gebruiken we onze spieren op een andere manier. Zo spannen we ze bijvoorbeeld meer op dan normaal. Hierdoor ontstaan als het ware kleine beschadigingen in onze spieren. Bovendien worden tijdens het sporten spiereiwitten afgebroken.

Deze combinatie van beschadigingen en afgebroken eiwitten lokt een soort ontstekingsreactie uit. Tijdens het ontstekingsproces maakt ons lichaam onder andere vrije radicalen en histamines aan. Die stoffen zorgen ervoor dat onze spieren zich opnieuw herstellen. Door de hogere hoeveelheid histamine zwellen de spiervezels echter, wat de spierpijn verklaart.

Zo raak je het snelst van je spierpijn af!

Verkoelende spiergel

Een verkoelende spiergel kan ervoor zorgen dat je spieren zich sneller herstellen. Je kunt de gel heel specifiek aanbrengen op de lichaamsdelen waar je precies spierpijn hebt. Een verkoelende gel trekt snel in de huid en zorgt voor een sterkere doorbloeding. Hierdoor krijg je een gloeiend gevoel, wat niet alleen pijnstillend werkt, maar ook een positieve werking heeft op het herstel van de beschadigde spieren.

Omega-3

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het innemen van omega-3-vetzuren je spierpijn sterk kan verzachten. Omega-3 werkt namelijk ontstekingsremmend en zorgt voor een betere doorbloeding, twee zaken die cruciaal zijn bij het voorkomen van spierpijn. Omega-3 is aanwezig in onder andere spinazie, vis of noten. Je kan je omega-3-inname ook gemakkelijk verhogen door voedingssupplementen te nemen.

Stretchen

Goed opwarmen en stretchen na het sporten zijn cruciaal in de strijd tegen spierpijn. Door lichte stretchoefeningen te doen voor en na het sporten, maak je je spieren los en bereid je ze voor op de inspanning (of net de ontspanning).

Door te stretchen voor het sporten worden je spieren niet in één klap overbelast en is het risico op kleine spierbeschadigingen kleiner. Stretch je na de inspanning, moeten je spieren niet abrupt tot rust komen en koelt je lichaam niet te snel af.

Sporten

Je hebt waarschijnlijk niet veel zin om veel te sporten wanneer je hele lichaam pijn doet, maar toch kan sporten je van je spierpijn afhelpen!

Sporten verbetert de doorbloeding, waardoor de herstelprocessen die werkzaam zijn in ons lichaam sneller hun werk kunnen doen. Bovendien worden onze spieren tijdens het sporten losgemaakt, waardoor de stijfheid afneemt.

Let er wel op dat je je spieren niet forceert. Anders zal sporten een omgekeerd effect hebben: je spieren zullen verder beschadigd raken en je zal nog langer last hebben van pijnlijke spieren. Daarom is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren en pijn niet te negeren.

Wordt je spierpijn erger, blijf dan niet hardnekkig verder sporten, maar las een paar dagen pauze in of ga naar een dokter.