scrollTop top

Last van PDS? De voedingsdeskundige legt uit waarom het FODMAP-dieet verlichting kan bieden

Last van PDS? De voedingsdeskundige legt uit waarom het FODMAP-dieet verlichting kan bieden

Maar liefst 20% procent van de wereldbevolking lijdt aan het prikkelbaredarmsyndroom. Ondanks recente doorbraken in het onderzoek naar de ziekte, is de impact op het leven van patiënten voorlopig nog steeds niet te onderschatten. Wij spraken met voedingsdeskundige Lynn De Merlier over behandelingsvormen die tot nu toe zeer effectief bleken.

‘Wie last heeft van het prikkelbaredarmsyndroom gaat best eens langs bij een voedingsdeskundige’, vertelt Lynn. ‘De meest voorkomende symptomen, zoals buikpijn en veranderingen in het stoelgangpatroon, worden namelijk heel vaak gelinkt aan voeding. Welke voedingsmiddelen die reactie vaak uitlokken, is voor iedereen anders. Waar de ene persoon baat bij heeft, maakt voor de andere helemaal geen verschil. Het is dus belangrijk dat je samen met een deskundige op zoek gaat naar een persoonlijke behandeling op maat’

Het FODMAP-dieet

FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden And Polyolen. Dat zegt je ongetwijfeld niet veel. ‘Bij het FODMAP-dieet schrap je tijdelijk bepaalde groepen voedingsmiddelen die klachten kunnen uitlokken’, legt Lynn uit. ‘ Die voedingsmiddelen worden namelijk slecht opgenomen in de dunne darm, wat leidt tot bijvoorbeeld extra gasvorming in de dikke darm. Dat zorgt dan weer voor krampen enzovoort. Veel van die middelen vind je terug in groenten, fruit, tarwe, melkproducten … Dat betekent echter niet dat je bijna niets meer kan eten. Een voedingsdeskundige zal samen met jou op zoek gaan naar gezonde alternatieven.’

Zo pak je het aan

‘Als je met het FODMAP-dieet aan de slag gaat, ben je daar wel even mee bezig’, zegt Lynn. ‘Nadat je voor een bepaalde periode alle voedingsmiddelen die een trigger kunnen zijn gemeden hebt, gaan we ze één voor één weer introduceren in je voedingspatroon. Als de klachten niet terugkomen, mag je die voedingsgroep opnieuw eten. Komen ze wel terug, dan hebben we de boosdoener(s) gevonden. Het proces neemt enkele maanden in beslag, maar het is tot nu toe de meest effectieve manier om te ontdekken waar het probleem zich nu juist bevindt. Zo is maar liefst 70% van alle prikkelbaredarmpatiënten geholpen met die aanpak. Eenmaal de procedure achter de rug is, kan je op eigen houtje verder. Het is namelijk niet de bedoeling dat je continu onder begeleiding blijft.’

Andere opties

De 30% die niet geholpen is met het FODMAP-dieet, kan op enkele andere zaken terugvallen. ‘Via een bloedanalyse kan je nagaan of er misschien allergieën of intoleranties in het spel zijn’, geeft Lynn nog mee. ‘Ook je levensstijl kan een grote invloed hebben. Zo is stress een van de grootste factoren bij het prikkelbaredarmsyndroom. Zorg voor voldoende beweging en slaap. Uiteindelijk is het een totaalaanpak die voor verlichting kan zorgen.’


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    244.145.984
  • Aantal
    doden
    4.960.324
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.333.947
  • Aantal
    doden
    25.914

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!