Prikkelbaredarmsyndroom? Deze voedingstips kunnen je helpen

© istock

Heb jij de diagnose van het prikkelbaredarmsyndroom te horen gekregen? Dan zit je vast met heel wat vragen. Er bestaan enkele behandelingen die op de symptomen inwerken, maar ook met je voeding kan je al heel wat pijn verlichten. Deze tips kunnen je alvast helpen. Raadpleeg een diëtist voor een voedingspatroon aangepast aan jouw symptomen.

Het prikkelbaredarmsyndroom (PDS) of spastisch colon is een aandoening die gepaard gaat met buikpijn en problemen met de ontlasting. De symptomen verschillen van persoon tot persoon en dikwijls van dag tot dag. Mensen met een prikkelbare darm hebben vaak last van een zeurende buikpijn, hevige krampen, diarree, constipatie, winderigheid en een constant opgeblazen gevoel.

Heb jij last van het prikkelbaredarmsyndroom? Onderzoekers zoeken kandidaten voor een klinische studie naar PDS en diarree. Daarmee willen ze bestuderen of een nieuw geneesmiddel de symptomen kan verlichten. Interesse? Registreer je dan hier.

Emotionele spanning en stress

Een aanpassing van je levensgewoontes kan de klachten van het prikkelbaredarmsyndroom verminderen.  Emotionele spanning en stress verhogen namelijk de gevoeligheid van je darmen. Besteed daarom veel aandacht aan je nachtrust en zorg op tijd voor lichamelijke en mentale ontspanning. Bij verschillende patiënten worden de klachten erger na een maaltijd en verbeteren ze lichtjes na een toiletbezoek. Het effect dat voeding heeft op je klachten, is dan ook groot. Een aanpassing van je voedingsgewoonten en een passend dieet zijn daarom de beste oplossingen voor de symptomen van een prikkelbare darm. Bekijk samen met een arts of diëtist welke voedingswaren een effect hebben op jouw darmen.

Wat kan je beter niet eten?

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die bij heel veel mensen een reactie van de darmen uitlokken. Kool, paprika, peulvruchten, ui, koolzuurhoudende dranken, melkproducten, koffie, suiker, zoetstoffen, vet voedsel en citrusvruchten eet of drink je dus beter niet. Vermijd ook zoveel mogelijk kant-en klare maaltijden of voorgemaakte soepen en sauzen. Kies eerder voor bereide groenten dan rauwkost en schil altijd je fruit. Alle voedingswaren waarmee je maag of darmen moeite hebben, kunnen namelijk buikpijn uitlokken. Daaronder vallen ook tabak en overmatig alcoholgebruik. Een glas goede wijn of bier met hoge gisting kan geen kwaad, maar overdaad legt je darmen snel in de knoop.

Wat eet je best wel?

Vezels worden in de darmen niet of nauwelijks verteerd, maar zijn wel enorm belangrijk voor de doorgang in je darmen. Er zijn echter twee soorten vezels. De ene soort vertraagt de doorgang vanuit de maag, versnelt de doorgang door de darmen en slorpt daar ook water op. Je vindt ze in haver, gerst en gedroogde of gewone groenten en fruit. De niet-oplosbare vezels bevatten zelf water en verhogen het gewicht en de stevigheid van de stoelgang. Deze vezels zijn dus zeer geschikt als natuurlijk middel tegen diarree. Je vindt ze in tarwezemelen, volle granen en volkoren producten. Door beide vezels te combineren krijgt je stoelgang een normale consistentie en daalt de druk in je darmen. Drink ook dagelijks genoeg water, anders kunnen de oplosbare vezels niet genoeg vocht opnemen en verdwijnt het effect.

Eet altijd rustig en op regelmatige tijdstippen. Sla geen maaltijden over, ook niet je ontbijt. Het lijkt misschien een goed idee om niet of minder te eten om geen last te krijgen, maar dat is het niet. Krijg je na een maaltijd weer last van bepaalde klachten, kijk dan naar welke groenten, fruit of bereiding je at. Noteer het eventueel en probeer zo samen met de diëtist uit te vissen welke voedingsmiddelen jouw klachten veroorzaken. Na verloop van tijd ontdek je welke etenswaren een positief effect en welke een negatief effect hebben.