Mythes rond gezonde voeding – Week van de Diëtist!

mythes-rond-gezonde-voeding-week-van-dietist.jpg

Word je van aardappelen dik? Is donker brood gezonder dan wit brood? Kan je van lightproducten vermageren? Onder de slogan "Nonsens! Laat je niks wijsmaken, vraag raad aan je diëtist" wordt op 14 maart de campagneweek van de diëtisten vereniging afgetrapt.

Enkele voedingsmythes

Mensen zien vaak het bos door de bomen niet meer als het op gezonde voeding aankomt. Voeding is een wetenschap, maar het wordt meer en meer een hype. Vaak worden dingen over voeding geschreven en pas later wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan om het te onderbouwen. Dit jaar staat de Week van de Diëtist in het teken van voedingsmythes, hier wordt o.a. het een en ander verduidelijkt. Wij zetten er alvast enkele op een rijtje.

1.Geen vetten

Vetten worden over het algemeen gezien als dikmakers of worden gerelateerd met overgewicht.  Maar niet alle vetten zijn ongezond.  Integendeel zelfs. Vetten zijn onmisbaar in een gezonde voeding. Ze leveren de noodzakelijke energie, maar ook  vetoplosbare vitaminen en essentiële vetten.

Je kan een onderscheid maken tussen verzadigde en onverzadigde vetten. De eerste categorie verhoogt het cholesterol. Het zijn vetten afkomstig uit dierlijke producten: boter, kaas, melkproducten, vet vlees of chocolade. Het is aangeraden om zoveel mogelijk van deze vetten te vervangen door onverzadigde vetten.  Onverzadigde vetten kan je vinden in olie, margarine, vis, noten etc

2. Afslanken met lightproducten?

Ondanks dat light producten 30% minder suiker, vet en/of calorieën bevatten, wil dit niet altijd betekenen dat het ook gezonder is dan de normale versie. Zo is het verschil in calorieën tussen reguliere en light producten bijna niks.

Afvallen doe je door minder calorieën te gebruiken dan dat je verbruikt, uiteraard in combinatie met meer bewegen. In theorie kun je wanneer je doelgericht en bewust light producten gebruikt minder calorieën binnen te krijgen. Maar of het nu gaat om light, suikerrijke producten of groenten en fruit, alles waar je te veel van eet, maakt je dikker.

3. Koolhydraten

Over het algemeen hebben koolhydraten een minder goede reputatie. Sterker nog, het lijkt er naar uit te zien dat verschillende dieetgoeroes de oorlog hebben verklaard aan koolhydraten. Uiteraard zijn er heel veel producten in de supermarkt terug te vinden die alles behalve goed zijn voor onze gezondheid, maar toch is het volledig afzweren van koolhydraten niet altijd een goed idee.

4. Glutenvrij eten is gezonder

Indien het niet noodzakelijk is om glutenvrij te eten, dan doe je dit ook beter niet. Producten zonder gluten, zeker in de groep van de koolhydraten, bevatten zeer weinig voedingsvezels. Die zou je dan moeten opvangen door meer groenten en fruit te eten, maar ook dat is niet altijd evident. Glutenvrij voedsel is dus niet gezonder.”

Week van de Diëtiste

 Van 14 tot 20 maart 2016 vindt de 12de editie van de week van de diëtist plaats met als thema dit jaar: "Mythes rond gezonde voeding". Dit is een initiatief van de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten (VBVD). In die week worden er door 250 deelnemende diëtisten in Vlaanderen en Brussel acties georganiseerd om vrijblijvend kennis te maken met de werkwijze van een professionele voedingsdeskundige. Meer info op: http://www.vbvd.be/extra/week-van-de-dietist-acties-door-dietisten