Slaaptekort: Symptomen en oorzaken

slaaptekort-symptomen-oorzaken.jpg

Slaaptekort is een veel voorkomend probleem. Naarmate we ouder worden lijkt slaaptekort een steeds groter deel van ons leven te worden. Zelfs als we meerdere dagen goed geslapen hebben, blijft de moeheid voortdurend aanwezig. Een gezondheidsenquête uitgevoerd in  2013/2014 door het ziekenfonds CM toonde aan dat bijna 30 % van de Belgische bevolking ouder dan 15 jaar aangeeft regelmatig met slaaptekort geconfronteerd te worden.

Bekende symptomen van slaaptekort

Alhoewel je een deel van de onderstaande symptomen waarschijnlijk al kent, kan het geen kwaad de bekendste symptomen van slaaptekort nogmaals met je te bespreken.

Chronisch slaaptekort dient ernstig genomen te worden want het is een risicofactor voor bepaalde ziektes.

Zo kan je algemeen afweersysteem verzwakken, kan het aan de basis liggen van depressies, obesitas, diabetes en hypertensie.  Raadpleeg daarom zeker je huisarts wanneer slaaptekort chronisch wordt.

Andere makkelijk te herkennen symptomen en oorzaken zijn:

  • Verlies aan concentratie
  • Hoofdpijn
  • Stress
  • Stemmingswisselingen
  • Verminderend reactievermogen
  • Huidveroudering

Allereerst zal je minder geconcentreerd zijn door het vele slaaptekort. Je kunt je minder goed op bepaalde taken concentreren waardoor vrijwel alles moeizamer gaat. Doordat de meest makkelijke taken langzamer gaan, zal jij ook merken dat je weer meer energie moet stoppen in de uitvoering. Want hoe langer je aan een kar moet trekken, hoe meer energie het uiteindelijk kost.

Een ander bekend symptoom is hoofdpijn. Wanneer er sprake van een slaaptekort is, verbruikt ons lichaam te veel energie waardoor je hoofdpijn kunt krijgen. Ook kan slaaptekort in combinatie met stress hoofdpijn veroorzaken. Stress is een van de bekendste oorzaken van slaaptekort.

Tenslotte is de kans op stemmingswisselingen zeer aanwezig wanneer slaaptekort de norm is. Je zal minder goed je emoties in bedwang kunnen houden als je moe bent. Dit zal jij, maar ook jouw omgeving merken.

Stress – leeg je hoofd!

Een van de belangrijkste oorzaken van chronisch slaaptekort is stress. Stress weet bij velen slaaptekort voor langere tijd vast te houden. Helaas is stress niet zomaar te verhelpen, dit is een probleem dat serieus moet worden genomen. 

Je kunt stress het effectiefst aanpakken door de onderliggende oorzaak te vinden. Dit kost vaak veel tijd en energie. Wanneer je de oorzaak van stress gevonden hebt, kan je langzaamaan werken aan het verminderen van de stress. Je zal dan merken dat het slaaptekort vanzelf zal afnemen.

Wil je direct al een minder stressvol gevoel voor het slapengaan krijgen? Dan kan je door enkele uren voordat je gaat slapen ervoor kiezen om een goed boek te lezen of om een uur te sporten. Dit is de beste manier om je hoofd leeg te maken.

Slaaptekort vermijden: je bed en je kussen is belangrijker dan je denkt

Als je in bed geen perfecte houding kan vinden, raak je moeilijker in slaap, wordt je vaker wakker ’s nachts en wordt je sneller wakker ’s morgens. En bouw je slaaptekort op.

Een perfecte houding ontstaat wanneer je in zijlig een rechte ruggengraat bereikt en in ruglig een S-vorm. In beide gevallen betekent dit dat je schouders diep genoeg naar beneden moeten gaan, je lenden een goede ondersteuning en tegendruk krijgen, en je heupen weer meer naar beneden gaan. Dit kan je bereiken door een goede gezoneerde matras, best in combinatie met een gezoneerde boxspring of een regelbare boxspring of lattenbodem.

Maar je matras en je bedbodem lossen nog niet alles op. Je hoofd moet ook nog perfect ondersteund worden. De afstand tussen schouders en hoofd wordt deels door de matras overbrugd, deels door een kussen. De keuze van een kussen is dus een combinatie van veel factoren: de breedte van je schouders, je gewicht, de hardheid van je matras, de samenstelling van je bedbodem, het materiaal en de hoogte van je kussen. Ga dus naar een winkel met voldoende keuze, waar ze bovendien deskundig advies geven.

Meer tips over slaapproblemen en wat je er tegen kan doen vind je hier.