Uitgelegd: waarom we steeds slechter slapen en hoe we dit kunnen oplossen

Bijna 1 op 2 Vlamingen heeft sporadisch slaapproblemen. Bij 10% zijn de klachten zelfs chronisch. Maar hoe komt het dat we ’s avonds steeds moeilijker in dromenland belanden? En nog belangrijker: wat kunnen we doen om eindelijk nog eens als een roosje te slapen? Slaapexperte en psychotherapeut Annelies Smolders ziet vier grote oorzaken die we kunnen aanpakken door enkele eenvoudige tips toe te passen.

Oorzaak 1: Ons leven is te druk en we gaan overprikkeld naar bed  

“We leven in een razend drukke samenleving”, vertelt Annelies. “We worden overbevraagd, op het werk, thuis, op sociaal vlak, enzovoort. De burn-outcijfers swingen de pan uit en zelfs kinderen ervaren tegenwoordig stress en druk op school. Hierdoor gaan veel mensen vaak overprikkeld naar bed. Ze zijn te alert om in slaap te vallen.”

Tips van onze experte

“1 à 2 uur voor je gaat slapen, moet je echt gas terugnemen”, verduidelijkt Annelies. “Lees een boek of bekijk een film of serie. Zorg dat je volledig meegezogen wordt door het verhaal. Koppel je daarom volledig los van je omgeving. Gooi je laptop aan de kant en combineer het ook niet met andere zaken. Strijken terwijl je een serie volgt, is niet ontspannend genoeg. Wanneer je je klopje krijgt, is het tijd om in bed te kruipen. Een sportieve activiteit kan zeker helpen om te ontspannen, maar plan die zeker 2 à 3 uur voor het slapengaan in. Door te sporten wordt je lichaam opnieuw wakker, dus moet je voldoende tijd uittrekken om opnieuw tot rust te komen.”

Oorzaak 2:  we zijn verslaafd aan onze schermpjes

“Er is niets slechter dan voor bedtijd nog met je smartphone of tablet bezig zijn. Het blauwe licht van die apparaten remt namelijk de aanmaak van melatonine af, en dat is ons slaaphormoon”, legt Annelies uit.

Tips van onze experte

“Vanaf 20 à 21 uur stop je je smartphone en tablet best zo ver mogelijk weg. Niet alleen het blauwe licht is slecht, tokkelen op je gsm zorgt er ook voor dat je moeilijker in dat moment van ontspanning komt. Tv kijken kan wel omdat je toestel meestal verder staat. Gebruik je je laptop? Zet die dan niet recht voor je neus. Je kan trouwens ook apps downloaden die het blauw licht wegfilteren van je toestel. Blijf er echter wel rekening mee houden dat niet alleen het blauwe licht de boosdoener is, maar dat het scherm over het algemeen je hersenen teveel prikkelt voor het slapengaan.”

.

Oorzaak 3: We gebruiken koffie, alcohol en slaapmedicatie op een foute manier

“Koffie en thee maken je wakker. Mensen drinken het om de dag door te komen, maar hierdoor slapen ze moeilijker in waardoor ze vermoeid blijven en in een vicieuze cirkel belanden”, vertelt Annelies. “Alcohol zorgt er wel voor dat je sneller inslaapt, maar je slaap is dan minder kwalitatief. Omdat je moet dehydrateren, gaan je organen volle bak werken. Hierdoor word je vaker waker. Slaapmedicatie is een geweldige oplossing om iemand voor een korte tijd te depanneren, maar je mag het echt niet maandenlang gebruiken. Bovendien zorgt die medicatie ook niet altijd voor een kwalitatieve slaap. Je zit namelijk in een roes en je gaat daardoor niet merken dat je toch regelmatig wakker wordt.”

De oplossing?

“Stop met koffie en thee drinken vanaf 14 uur en nuttig hoogstens 3 à 4 kopjes per dag”, aldus Annelies. “Of kies voor een deca of thee zonder theïne. Alcohol vermijd je best net voor het slapengaan. Wil je toch eens alcohol drinken, kies dan liever voor een aperitief in plaats van een digestief. Wanneer je begint met slaapmedicatie plan je best al meteen de dag in waarop je ermee stopt. Bespreek dit goed met je huisarts en vermijd dat er gewenning kan optreden.”

Oorzaak 4: De vele misverstanden over slaap

“Er is heel veel foute informatie over goede slaapgewoontes te vinden”, legt Annelies uit. “Dat je 8 uur per nacht moet slapen bijvoorbeeld. Dat klopt niet, en hangt sterk af van persoon tot persoon. Naarmate je ouder wordt, heb je ook minder slaap nodig. Nog zo’n misverstand: dat je overdag slaap kan inhalen. Dutjes kunnen goed zijn, maar ook dat hangt af van persoon tot persoon. Bij problemen raadpleeg je dus best een slaapexpert of je huisarts.”

Slaap je slecht? Registreer je hier en ontvang een gratis infogids met tips.