Waarom zijn groene groenten zo gezond?

Groene groenten gezond

Om gezond te blijven, kan je het beste alle kleuren groenten en fruit eten. Iedere kleur bevat namelijk weer andere gezonde stoffen. Sla in ieder geval de groene groenten zeker niet over. Deze zitten namelijk bomvol vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten.

In dit artikel lees je:

  • Aan welke groene groenten je kan denken
  • Wat groene groenten precies voor je lichaam doen
  • Hoe groene groenten je kunnen helpen om af te vallen
  • Hoe je groene groenten gezond kan bereiden

Wat zijn groene groenten?

Bij groene groenten denk je misschien vooral aan spinazie, broccoli of sperzieboontjes, maar er is een hele lijst om uit te kiezen.

Bij groene groenten kan je onder andere denken aan:

  • Snijbiet
  • Boerenkool
  • (Krul)andijvie
  • Raapstelen
  • Postelein
  • Rucola
  • Romaine sla
  • Radijsloof
  • Spitskool
  • Savooiekool
  • Groene kool
  • Paksoi
  • Spruitjes
  • Groene asperges
  • Snijbonen
  • Waterkers
  • Tuinkers

Bij groene groenten denk je misschien vooral aan spinazie, broccoli of sperzieboontjes, maar er is een hele lijst om uit te kiezen.

Waarom zijn groene groenten zo gezond?

Groene groenten helpen je op verschillende manieren om je lichaam gezond te houden. Hieronder lees je 5 belangrijke voorbeelden.

1: Vol vitamines en mineralen

Groene groenten bevatten ontzettend veel vitamines en mineralen. Zo krijg je bijvoorbeeld met 100 gram broccoli, spruitjes, spinazie of boerenkool ruimschoots de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C binnen.

Daarnaast levert een flinke hand spinazie de complete aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine K en de helft van de aanbevolen hoeveelheid vitamine A. Ook krijg je met deze groente meteen een goede hoeveelheid foliumzuur binnen en aardig wat mangaan.

Met snijbiet krijg je ook gemakkelijk je behoefte aan vitamine A binnen en daarnaast bevat het ook nog eens een indrukwekkende hoeveelheid kalium. Rucola bevat op zijn beurt weer veel vitamine B9 en vitamine K.

We kunnen zo nog wel even doorgaan, maar je snapt het punt: groene groenten leveren je veel vitamines en mineralen.

2: Gezond groen: chlorofyl

Groene groenten hebben hun kleur grotendeels te danken aan het stofje chlorofyl. Dit stofje draagt bij aan een gezond energieniveau, het verbeteren van je gezondheid en het bestrijden van diverse ziektes. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat het kan helpen om nare lichaamsgeurtjes van binnenuit te verminderen.

3: Rijk aan antioxidanten

Groenten en fruit zijn rijk aan antioxidanten en de groene exemplaren zijn zeker geen uitzondering.

Antioxidanten kan je zien als de beschermers van ons lichaam. In ons lichaam vinden namelijk continu kleine aanvallen plaats van vrije radicalen. Deze vrije radicalen missen een deeltje en stelen dit deeltje van onze lichaamscellen om zelf weer compleet te worden.

Onze lichaamscellen raken hierdoor beschadigd, wat zorgt voor een groter risico op ziektes. Antioxidanten beschermen ons hiertegen door vrije radicalen hun missende deeltje te geven.

Ook op deze manier helpen groene groenten dus om je lichaam gezond te houden en ziektes te voorkomen.

4: Vezelrijke groenten

Groene groenten zijn ontzettend goede vezelbronnen. Deze vezels leveren je veel gezondheidsvoordelen op. Ze dragen bijvoorbeeld bij aan:

  • Een stabielere bloedsuikerspiegel, wat kan helpen om je risico op diabetes type 2 te verkleinen.
  • Een gezonde darmflora, wat bijdraagt aan een betere opname van voedingsstoffen, een gezond gewicht en een sterker immuunsysteem.
  • Het gezond houden van je stoelgang en het voorkomen van obstipatie.
  • Een gezond gewicht.

5: Groene groenten eten om af te vallen

De vezels uit groene groenten dragen dus bij aan een gezond gewicht. Dit komt deels door de stabielere bloedsuikerspiegel. Met een stabiele bloedsuikerspiegel verbrand je namelijk makkelijker vet en sla je juist minder snel vet op.

Ook zorgen de vezels voor een verzadigd gevoel, waardoor je tussendoortjes makkelijker laat staan en je portiegroottes makkelijker onder controle houdt.

Daar komt nog eens bij dat veel groene groenten caloriearm zijn. Je krijgt dus lekker veel gezonde voedingsstoffen binnen, maar weinig calorieën. Dit maakt het stukken makkelijker om op een gezonde manier af te slanken.

Groene groenten gezond bereiden

Wil je optimaal profiteren van de gezondheidsvoordelen van groene groenten? Dan is het belangrijk om ze op de juiste manier te bereiden.

Veel gezonde stoffen in groente zijn wateroplosbaar. Hierdoor komen ze voor een deel in het water terecht als je ze in water kookt. Erg zonde, want dat gooi je doorgaans weg.

Stomen, stoven, wokken of grillen in de oven zijn betere opties.

Groene bladgroenten zijn ook perfect om smoothies mee te maken. Hier vind je meer informatie en lekkere recepten.

Om te onthouden

Groene groenten helpen om je lichaam gezond te houden. Ze bevatten veel vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Deze stoffen helpen om je risico op ziektes te verlagen. Doordat ze zo vezelrijk en caloriearm zijn, kunnen groene groenten je ook helpen afslanken.

Bronnen: De Vogel J, Jonker-Termont DS, van Lieshout EM, Katan MB, van der Meer R, Carcinogenesis, 2005. Dragsted LO, Pedersen A, Hermetter A, Basu S, Hansen M, Haren GR, Kall M, Breinholt V, Castenmiller JJ, Stagsted J, Jakobsen J, Skibsted L, Rasmussen SE, Loft S, Sandström B, Am J Clin Nutr, 2004. Howarth NC, Saltzman E, Roberts SB, Nutr Rev, 2001.